08 augusti 2011

På fjärilsjakt (och lite svampjakt)

 Häromdagen när jag var ute hos Ninni så jagade jag lite fjärilar! Hon hade en jättestor oregano som fjärilar bara ääälskar! 

 Sofie smög på två fjärilar som satt stilla i några sekunder. Alltså, varför måste fjärilar vara så fladdriga...hm...
 Den här ovan har ett bra sugrör som den kan sticka ner i oreganoblommorna och bara slurpa i sig av nektaren...mmm...
 Visst är de söta, nässelfjärilarna! 

Igår blev det lite skogspromenading också, så fort det slutade regna gav vi oss ut på svampjakt!  
 Härlig grön mossa som har klätt in ett träd!
 Sofie och Nellie plockar svamp. Ingen av oss är sådär jätteförtjust i att äta den, så det är tur man kan ge bort..
En vinbergssnäcka såg vi också (den ville inte vara med på bild och rullade in ögon, antenner och allt annat som kunde rullas in)

Dessa anses vara delikatesser och kan odlas för att ätas! Denna ovan fick dock vara ifred för oss, ingen av oss var sugna på snäckmiddag...

Idag har det jagats lite stolpar (och svamp). Fyra stolpar hittade och c:a 1 kilo svamp. Som gavs bort i vanlig ordning ;) 

11 kommentarer:

Mimmi sa...

Den bilden .. på stammen med mossan på .. woow .. den var helt otrolig bra .. vilka färger du har i den och vilket underbart djup :)den bilden .. gillade jag verkligen :D
Nu har jag hittat en ny leksak till mobilen .. en apps som heter blogger.. hm .. väldigt originellt eller hur ;)
men jag måste nog lära mig lite .. för inte kan man klicka på en bild man läggar upp .men det kanske man inte kan när man läggar upp via en mobil eller så var det fel bild jag la upp ;)
kramizz :D

Morten Pedersen sa...

Sommerfugler og sopp er helt topp. Det er det bilde av skogen du har tatt også. Fin dybde og flotte farger.

mammakero sa...

Den mossiga stammen är så mysig! Nässelfjärilen är jättefin!
Ett KILO svamp?! Jösses vad mottagaren måste blivit glad!

mammakero sa...

Ja, jag har lästa alla Diana Gabaldon böckerna, till och med en bok som kom efter alla böckerna om Jamie och Claire. Huvudperson är en som finns med i 3e eller 4e boken.
De första böckerna var bäst, trots att resten av böckerna inte är dåliga. De är alla helt OK.

soffie sa...

hihi va vi letade och du hittade och jag bar svampen;),mamma är supergla för svamparna men trattisarna vill hon inte ha av oss när de kommer:)
tack för fodralet å du 1 stolpe har jag kvar nu ;)den måste vi ta helt enkelt!

Ninni sa...

Titta vilka fina bilder du fick=)

Svamp är såå gott..plocka gärna och ge bort till tex mig hihi

Jag är urusel på att hitta svamp=(

Kram kram

Nette Cecilia sa...

Mossträdet är ju för vackert ,kramis Nette

Unknown sa...

Här har du lyckats riktigt bra trots att fjärilarna fladdrar livligt. Den sista fjärilsbilden blir min favorit.
Ha en fin vecka! /SA

Viktkamp sa...

mysiga bilder =)

Peters bildmagi sa...

Mossträdet är ju för läckert. Svar: de här bilderna som jag la upp sist är tagna på kvällen...vid 22-tiden ungefär.

AnnaKK sa...

Om vädret fortsätter som det börjat idag, så blir det varken fjärilsfoto eller svampplockning för min del. Regn och rusk! :-I Men man kanske skulle åka en sväng med tåget och helt enkelt se om man kan fånga en regning augustidag på bild!? Blev lite sugen på det nu faktiskt... Fast jag har inte varit och jobbat än, så jag får väl börja med det kanske... Ähum! (Semestertakterna/-olaterna sitter visst i fortfarande!?).

Ha det fint!! :-)