23 augusti 2011

Då älgar vi vidare!

Okej då, igår kväll så fick jag följa med MIMMI och kolla efter älgar och annat som eventuellt kunde dyka upp. Dom hämtade upp mig (Mimmi och hennes gubbe alltså, inte älgarna) och så for vi iväg en liten bit från stan. 

När vi kom fram så fick vi ganska snart syn på två älgar som stod och betade i ett skogsbryn! Här har jag fotat alltihopa med Nikon P90, den är ju bra zoom på. Jag hade också Sonyn med fast bara 50mm påskruvat. 
 Hm...träden börjar bli lite färgade!
 En massa gäss var det också som ville flytta söderut! 
 Dimman smög in och bredde ut sina duntäcken över ängarna så de inte skulle frysa på natten!
 En kärrhök (ormvråk?) gör ett sista försök  att hitta något ätbart innan natten!

Men sen..: 
 ...kom vi ganska nära älgar. De här (det var två) var c:a 100 meter bort. 
 Nu var ju inte ljuset det bästa såhär i skymningen och Nikonen är ju inte speciellt ljusstark med full zoom, så jag har grejsat om bilden lite. Konstnärlig frihet, ni vet ;)
 Gässen fortsätter att flyga i skymningen...
Och sen gick solen ner och så blev det för mörkt för att urskilja nånting. Mer än solnedgången då...Jag fotade en del med Sonyn också, landskap är den bra på. Men det får bli i nästa inlägg...

5 kommentarer:

mammakero sa...

Jättefina bilder, kul att vara ute och bara fotografera djurlivet en hel dag! Låter jättebra.

AnnaKK sa...

Jag tycker det är helt fantastiskt att ni har en sådan "safari" så pass nära stan. :-)

Har ju sett i Mimmis blogg vilka FLOCKAR av älgar det är emellanåt - smått surrealistiskt om man jämför med hur man får göra här om man vill se en (enda!!) älg: Köra mil efter mil efter mil på grusvägarna och spana ut över skogshyggena. Tror inte att älgarna här nånsin går ut på några åkrar eller ängar, iallafall inte under dygnets ljusa timmar...

Det är många som rapporterar om höstfärger på träden redan, så jag kollade lite igår om jag kunde hitta några såna här. Men faktiskt inte!? Skönt nog! :-)

AnnaKK sa...

Ha-Ha!

Tack för härlig kommentar - och hoppas kaffet är på G nu, eller rent av redan intaget!? :-D

Men 10 meter är nog lite för långt håll iallafall till en älg, om du bara har 50 millimtersobjektivet på...? Så mitt tips är: Gå lite närmare ändå, nästa gång!!! (Så får du kanske också snacka med Gud!?) ;-D

söderonsdag sa...

SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ spännande, hade du hjärtat i halsgropen?
iiiiiiiiiiiiii, tänk om bjässarna älgat över till dig?????????????
Jättefina bilder!

Mimmi sa...

Det blev ju bra bilder med din nikon tyckte jag ..men de två älgar på hygget ..de var ju bara 10 meter bort ..inte 100 ;)