17 augusti 2011

Mystiska saker i skogen!

 Ja, den här lilla blomman nedan är väl inte så mystisk kanske...men när jag gick vidare in i skogen hittade jag konstiga saker!

 Som en flaskkyrkogård:
 Ja, inte bara flaskor, utan diverse bröte. Men det har ju legat där ett bra tag, för en del flaskor var gamla spritflaskor som nu övertagits av växter!
 Som ett sånt där flaskskepp fast med en växt i! 

Sen hittade jag en grav också...en uppgrävd! :O Nej, det var ingen människa däri...då hade det blivit riktigt spännande! Det var nåt litet djur någon hade begravd snyggt och fint i en låda. Men räven eller nåt hade grävt upp alltihopa och nu var det en djup grop med en låda i botten...Nej, ingen bild på detta :P 

 En vittjad parkeringsautomat är väl helt naturligt att hitta inne i skogen! Eller...kanske inte. Det verkar vara ett tillhåll för tjyvar här, jag har hittat annat som verkar härstamma från diverse inbrott...
 Ett UFO som har störtat för länge sen också! Det kanske är utomjordlingarna som är skyldiga till alltihopa! 
Kanske är det UFOna som käkar bananer också, flyger ovanför spåret och slänger ut skalet från sitt rymdskepp! 

9 kommentarer:

Morten Pedersen sa...

Rene 100 meter skogen jo....

AnnaKK sa...

Men blärk! :-(~ Det där med den uppgrävda graven var ju riktigt läbbigt - hoppas kreaturet inte hade dött av mjältbrand bara! ;-) (Tydligen är det en gård nånstans i Örebro-trakten (tror jag att det var) som är mjältbrandsdrabbad nu, och en teori om hur kossorna har smittats är att det nånstans har läckt ut mjältbrandsbasilusker från kadaver från djur med den sjukdomen som grävts ner i markerna för länge sen. Läskigt! Nu finns det ju små (eller stora) grävmaskiner på nästan varenda gård men samtidigt inte så många som längre minns var djur som dött eller slaktats på grund av mjältbrand på 30-/40-talet grävts ner. 8-X).

Oj, vilken lång parentes! <:-)

Det övriga skräpet känner jag sorgligt väl igen från vägkanter/-diken och skogsvägar mm häromkring...

Men inga bananskal på järnvägsspåren här utanför! :-D

Det du tänker på "att låsa autofokusen genom att hålla ner avtryckaren halvvägs" är inte samma som jag menar. Då låser du ju bara fokusen vid en speciell punkt i bilden (i den mån det funkar - jag tycker också att autofokusen ofta lever ett eget liv då iallafall!). Fast det var det jag menade ang det fotot jag hade tagit med kompaktkameran, förresten, för på den finns inte den där "medföljande" autofokusen som jag menar att man ska använda på systemkameran! :-D Kolla om du inte har nån snabbknapp nånstans på kamerahuset som heter AF eller nåt sånt, och se vad du får fram när du trycker på den. Eller plocka fram handboken... :-) (Hade du haft en Canon kunde jag talat om exakt hur du ska göra - men vi (eller du!? Fniss!) ska nog fixa det ändå. Det finns troligtvis tre olika autofokuseringsmetoder att välja mellan...).

AnnaKK sa...

Du har nog hittat rätt knapp - nu gäller det vara att välja rätt inställning. :-) Enbilds måste vara samma som på min kamera heter One Shot... Bläddra förbi det och testa nån av de andra. Om du kan läsa dej till det, så ska det vara en som "fäster sej vid" det rörliga motivet och sedan hänger kvar vid det så länge du håller på avtryckaren (vare sej du bara följer motivet eller tar seriefoton av det). En för del också om du bara har centrumpunkten av autofokuspunkterna aktiverade när du använder detta - då siktar du lixom bara mitt i (den flygande måsen tex) med den punkten, så får du skärpan låst exakt där (och inte bak i nån efterhängande stjärtfjäder eller så!) Ut och testa nu!! :-D

AnnaKK sa...

PS! Sen när du är klar med fotandet av vad det nu är som rör sej, så bör du ställa tillbaka till enbilds igen. Annars kan autofokusen kännas lite orolig, när du vill fota något som står stilla... :-)

Och... Ursäkta felstavningar och särskrivningar och annan skit som slank med i förra kommentaren! ;-)

Ninni sa...

Nämen är det skogen borta vid dig??
Du borde ta kontakt med kommunen så dom röjer upp där. Så där kan det ju inte se ut.

OJ va synd på graven..la du ny jord över??

Ha en fortsatt bra dag..kram kram

Södersol sa...

Jodå, folk släpar med det mesta in i skogen. Häromdagen fann jag en solstol mitt i en uppvuxen granplantering dit inga solstrålar når....vem solar där?
Två gamla plåthinkar som nog stått intill stenen i 70 år dök också upp, vem tar med sig 10-liters tunga spänner om det inte var hagmark då? Jag tror på Ufon...

Undra vad du finner nästa gång i din tjyvskog?! Guld kanske?!

soffie sa...

hmm jag blir bara så för**nnad när folk skräpar ner så man kan ju undra varför,
haha apmannen är ute igen alltså;)

mammakero sa...

En glaskyrkogård? Kanske ufona behöver en parkeringsautomat? Det finns inget jag blir mer irriterad på, som att skräpa ner i naturen. Särskilt sådant som kan skada oskyddade djur...
Hoppas du lyckas lösa gåtan med bananmannen...

Mimmi sa...

Det var många konstiga saker du hittade på den promenad .. men det var verkligen häftiga saker :D