09 augusti 2011

Vi gå över daggstänkta berg, fallera!

Igår kväll kände jag att jag bara måste gå ut i skogen lite till, (trots stolp/svamjakten tidigare på dagen). Då är det tur att man har en skog nära till hands fots. Inte en kotte ser jag när jag är ute där och går. Jo, nu ljuger jag, kottar är det ju det man ser mest av, lustigt uttryck det där ;)
 Men lingon kan man se nu:
 Här samsas de så rart på samma gren, ett vitt och ett rött. Ingen rasåtskillnadspolitik som tränger sig på här i skogen! 
 Ljungen är också som vackrast nu. 

Och så tyckte jag väl att jag var bevakad: 
    Kärleken spirar i skogen också:  
Små sniglar som möttes och utbytte hemligheter. Ja, just utbytte, för dom är hermafroditer, både honor och hanar på samma gång, men de måste i alla fall byta ägg (eller vad det är) med varandra. Annars blir det inga fler sniglar! 

Men ibland hittar man sin stora, STORA, kärlek: 
Denna snigel måste ha tyckt att han/hon mött den största, vackraste, RUNDASTE svarta skogssnigel som någonsin skådats! Kärlek vid första ögonkastet! Om den var besvarad vet jag inte...

Eftersom jag ville cykla hem och inte trodde att snigeln ville åka karusell så plockade jag bort den (och det var inte det lättaste, de har sugfötter eller nåt!!). Men kanske ville den bara hjälpa mig att laga en punktering...man skulle kunna ha en sån här i en liten ask vid behov!

12 kommentarer:

AnnaKK sa...

Hoppas den där bruna var en variant av den vanliga skogssnigeln, och inte en sån där monstruös mördarsnigel!? Ibland måste jag nog säga att li-i-i-ite "rasåtskillnadspolitik" kan vara på sin plats - iallafall när det gäller sniglar! ;-)

Well, well, cykelställ... <:-)

Nu har jag, från det ena till det andra, kollat upp kamerainställningarna för humle- (och spindel-)fotot: Brännvidd 75 mm, ISO 400, Bländare 5,6 och slutare 1/500. Exponeringskompensationen var dessutom 0. :-)

Unknown sa...

Vilke herlige bilder fra naturen!

Takk for hilsen på bloggen min. Det kommer flere innlegg fra mitt ferieparadis i tiden som kommer. I dag regner det her og det minner mer om høst enn om sommer...

Ha det bra!

♥ Carina ♥ sa...

En tur (eller två) i skogen är balsam för själen :)
Ha en fin dag!
Kram

Morten Pedersen sa...

Flotte sommer/skogs bilder.

mammakero sa...

Jadu, sniglar kanske är bästa däcklagningsredskapet?!
Härligt ansikte i trädet!

Lambergsfrua sa...

Wow, vilka härliga bilder av både skogen och dess innevånare.
Tja, varför inte en liten snigel i cykeldäcksreparationslådan =D
Kram!

söderkantarell sa...

Fräck bild på snigeln som blivit betuttad i ditt cykeldäck! Haha!

Idag plockat 4 kg kantareller, efter rensning och förvällning blev det 2 kg kvar, 50% vatten gick bort! Hu för att göra detta svampjobb men härligt inför vintern att ha i frysen. Vill du få lite kantareller...du har ju inga....:-0, ohhhhhhhhhhhh!

Ha en go kväll med sol på balkongen!

Ninni sa...

Hua vågade du plocka av snigeln alldeles själv..tycker dom är otäcka och slemmiga.
Går väl an när dom är inne i sitt skal=)

Härliga bilder som vanligt&roliga..kram kram

Mimmi sa...

ha ha .. ja den sista bilden ... det var ju snällt om den ville hjälpa dig .. och så tog du bort den med mild våld .. så förvirrat den skall bli ;)
Imorgon .. då är det nog inneväder ..enligt smhi
kramizz :)

soffie sa...

fina bilder,haha den snigeln hade nog tänkt sej en stor kärlek;)
tusan oxå att det blev regn inget skoj för Nellie då,kramen

i stora drag sa...

Men visst är det en mördarsnigel den där sista! Känner att jag ryser i hela kroppen när jag ser den och det gör jag när jag hittar dem i trädgården också! I år har det inte varit många och det är skönt det!
/Pia

Pytteälgen sa...

Vilka fantastiska foton du tar Glasis! :D