17 december 2011

Att rita

Jag har alltid gillat att teckna. Bilden nedan är den enda jag har kvar sen jag var riktigt liten...det fanns fler, men alla har försvunnit vid en massa flyttar. Varför just denna är kvar vet jag inte... Men jag gillade tydligen att rita detaljer även för 51 år sen! Haha! Skriva kunde jag då med...

Jag läser även i tidningarna mässling är en av de vanligaste dödsorsakerna hos små barn  globalt sett och nu pågår ett stort program med att vaccinera mot denna sjukdom runt om i världen.

I Sverige började man vaccinera mot detta i mitten av sjuttiotalet.

Om jag hade  blivit vaccinerad när jag var liten, så hade jag sluppit höra så dåligt...Jag hade mässlingen när jag var i tvåårsåldern och fick diverse följdskador på hörselorganen. Dock inte på resten av hjärnan. Tror jag... ;) 

Så. Det var dagens nostalgitripp! 

Nu över till något helt annat: Vädret! Det är fortfarande snöfritt här...plusgrader och mulet. Härligt!

Ps. Julklappstips:
Man kan köpa mässlingsvaccin från Unicef  som vaccinerar barn.

Själv har jag köpt leksaker till en förskola i Gambia via Barnfonden i julklapp till några barn här hemma som redan har en massa leksaker...

6 kommentarer:

Mimmi sa...

Du ritade bra redan då ser jag :)
Det var jätte bra gjort att göra så som du har gjort med julgåvan..men tyvärr .. även om jag skulle vilja göra så .. så går det inte. men man kan skicka dit pengar ändå :D
kramizz :)

söderbarmark sa...

Din ritade "pyssling" är riktigt söt är det du?

Ännu ingen snö, jag bugar och tackar våra vädermakter.
Asen Tor har nog tagit semester och farit till varmare trakter...

soffie sa...

va fint du målade redan då, jag ringer dej imorrn så får vi se om vi kan ses en liten stund ,läskigt med att du fick en hörselskada av mässlingen kramen

AnnaKK sa...

Om jag inte missminner mej alldeles så var det vid 4-årskontrollen på BVC som de undersökte om barnen kunde rita så som det för åldern förväntas. :-) Och det testet skulle ju du ha klarat med bravur, ser jag!!

Att ha koll på kroppsdelarna och även få med lite detaljer osv - det ska barnen tydligen kunna då. Fast min son kunde med nöd och näppe få till en huvudfoting på sin 4-årskontroll, men när han istället fick rita en traktor (jag frågade om han fick göra det när nu gubben inte blev helt ok...) - ja, då blev han också med beröm godkänd! :-D

Jag hör inte heller så bra som jag skulle kunna, men i mitt fall är det troligtvis en lång rad öroninflammationer som barn som är orsaken till det. :-I Mässlingen överlevde jag utan några biverkningar alls, vilket ju de allra flesta gör. Men med tanke på hur svåra komplikationerna kan bli för dem som drabbas av sådana, så är det ju bra att det finns vaccin numera. Så nog är det en bra julklapp! :-)

g sa...

Kul att du hade sparat den fina teckningen! Ja det är tråkigt att en sjukdom som nästan varit utrotad kommer igen. Just mässlingen klarade jag mig ifrån som barn men hade i stort set alla dom andra.

i stora drag sa...

Men vilken söt liten en, en tomte kanske? Du var ju jätteduktig både på att rita och skriva!
Tråkigt att du drabbats av hörselskador p g a mässlingen!
Jag hade också mässlingen, men minns inte vid vilken ålder men vattkoppor fick jag när jag var 9 månader!
Usch ja, vad vi skulle igenom på den tiden!
/Pia