16 december 2011

Vid Jupiters månar!

Jupiter och fyra av dess månar ska visst gå att se nu med en hyfsad kikare! Om det inte är mulet vill säga, som det verkar vara rätt ofta... Om det går att fota dom vet jag inte, jag har inte heller någon såpass bra kikare, så jag tror inte att jag kan se månarna. Jag får nöja mig med den som är lite närmare:   

Mina små balkongblommor har farit till blomhimlen, där det är sommar jämt...men pelargonerna, en begonia, ett flertal orkideér och min Smithiantha står uppe på vinden och...sover? Jag ska nog gå upp och vattna dom lite grand sen. Det är c:a 10 grader på vinden och lite ljust från ett fönster, så det är nog bra för dom. 

För övrigt löser jag ett korsord där det handlar om Modesty Blaise. Hon fanns med i tidningen Agent X9, och den var det rätt länge sen jag läste...men serietidningar är kul! 
Eller hur? 

12 kommentarer:

♥ Carina ♥ sa...

Modesty Blaise läste jag ofta förut. Jag känner en som har en tatuering på henne :)

Önskar dig en fin fredag!
Kram

söderliv sa...

Vid Jupiters månar...undrar hur livet är där...kanske sitter ios invånare och läser en kul serietidning om Jordens otaliga knasbollar...;-)

Gunnar sa...

Man skulle ha en stjärnkikare. Det vore kul att kunna se Jupiter.
Ja serietidningar är lika roligt som det alltid har varit. Det gäller att man har barnasinnet kvar.Modesty Blaise tillhör mina favoriter.

Maria Thorbjörnsson sa...

Visst kollade jag pojkvännens tidning och läste om denna välsvarvade seriefigur..och så grattis till vinsten..ha det..Maria

Lambergsfrua sa...

Eftersom vi inte har någonstans att vinterförvara pelargonerna har de också fått åka till blomsterhimlen. Kanske de träffar dina sommarblommor och kan prata somriga minnen;)
Pelargonerna har fått sällskap av vår julstjärna, men det kan du läsa om på min blogg.
Jättefint foto på månen! Det räcker med en, när den är så vacker.
Ha en fin fredag!
Kram

Mimmi sa...

Visst är det kul med serietidningar .. till och med jag kan läsa dom ;)
Det var fina bilder .. jag gillar båda två lika mycket .. så det blir ingen favorit här idag :)
kramizz
hm .. det blir det nog.. blomman.. var kanon med det ljust ;)

mammakero sa...

Jag hörde på radio att det var ovanligt tydligt att titta på Jupiter, dess karaktäristiska ringar och dess 4 månar. En vanlig fågelskådar kikare skulle räcka... Vi har våra kikare i stugan.
Snygg månbild!

soffie sa...

jag kollade efter Jupiter igår men såg inte nåt bara massor av stjärnor, hoppas du haft en härlig vecka å du nu är dte inte länge kvar innan det vänder visst känns det härligt att vi orkat denna mörka tid även iår:)

fina frun sa...

jo serier är kul. Jag gillade Starlet!

AnnaKK sa...

Go´morron! Har du drömt mardrömmar om korsord och Modesty Blaise i natt tro!? ;-)

Den där tredje butiken jag skrev om i inlägget igår, som började med halva priset på allt då och som jag också funderade på att besöka, var just en secondhand-butik. :-) Spanade för ett tag sen in en kofta där, som jag inte kunde bestämma mej för om jag ville ha eller inte. Men nu åkte jag dit igår för att se om den möjligtvis fanns kvar, och det gjorde den. Min för under 20 spänn! :-D (Ny kostar den si så där 800, enligt dottern! Jisses...). Och när jag ändå var där så fyllde jag korgen med annat "bra å ha" också. En liten söt vitmålad pigtittare för 30 spänn tex. Var jag nu ska ha den nånstans, men ibland bara måste man ju få falla för frestelser ju! <:-)

Tycker det är jättebra med second hand, fast jag föredrar de butiker där överskottet går till något gott ändamål. Finns en privat dylik butik också på orten, där privatpersoner lämnar in sitt överflöd och butiksägaren tar ut nån slags provision på det som blir sålt (och det osålda får väl ägarna ta tillbaka efter en viss tid, tror jag). Men där handlar jag aldrig - och har bara varit i den två gånger. Sen finns ju idrottsföreningens loppis också, där överskottet går till bland annat min lön - och där tycker jag förstås att ALLA ska handla, men själv gör jag det inte! ;-)

Idag är det öppet i Pingstkyrkans Second Hand i Älmhult, och det är också ett ställe där hela behållningen skänks till välgörande ändamål. Gillas! Har hört att de säljer för femton-tjugotusen spänn varje gång, och det verkar inte alls osannolikt med tanke på hur många kunder det strömmar till. Och de har öppet varje lördag, så det blir ju riktigt mycket pengar till behövande på ett år av det. :-)

Fröken M sa...

Haha... då kan jag säga att du ser betydligt yngre och fräschare ut än både Beatrice och juholt :)
Ha en riktigt bra dag !! Kram

i stora drag sa...

Här är det nästan alltid mulet, så det var nog ett litet under att jag fick se månförmörkelsen. Jättefin på månen och blomman!

Tror maken har kvar sin samling X9 på vinden! Kan inte förstå varför Modesty var karlarnas favorit! *ha ha*
/Pia