22 december 2011

Man tager vad man haver...

Ja! Det var väl det jag tänkte! Jag bara älskar såna här formuleringar i gamla kokböcker: 

Om man inte vill nöja sig med en liten sketen julskinka i jul kan man ju göra en helstekt spädgris! Då får man ju grisfötter och allt samtidigt!
Men glöm inte att borsta tänderna och rengöra öronen....

Och vad är en nyårskalkon mot en tjäder! Men det ska vara en höna! 

Men här är det tvärtom! Same, same, but different som man säger på ren svenska...

Hm...andungar? Jag tror inte jag skulle komma så nära en andfamilj att jag kunde knipa (hoho) mig en unge om jag så skulle vilja. Brednäbbiga äro bäst, glöm inte det bara! 

Och så visste jag väl att efterrätter och annat som ligger i en frys blir frusna..tror jag det! Nu för tiden heter det ju frysta, men jag säger faktiskt frusna ärtor! Jag har nog läst för mycket i den här gamla boken:

Och sist men inte minst presenterar jag stolt: Saffransbullen från helvetet: Eller en alien...eller...? Det är en illustration i boken alltså, inget från mitt bakbord, haha!

8 kommentarer:

♥ Carina ♥ sa...

Haha, men vad har du hittat för rolig kokbok? :)

Gunnar sa...

Visst är det kul med gamla kokböcker!

söderjul sa...

Allt går att äta om man inte är kräsen men bullen hoppar jag över!

När är kokboken tryckt?
Riktigt kul!

Fröken M sa...

hahaha !!! Jag tror jag hoppar över en middagsbjudning hos dig i år om du följer de där recepten ;)

soffie sa...

fniss du hittar då allt möjligt du, GOD JUL!!!!

Fröken M sa...

haha... tänk va hemskt om folk verkligen stod i mariebergsviken och fångade änder till söndagsmiddagen !
;)
GOD JUL förresten !!

AnnaKK sa...

Ha-Ha!

Såg ju lite grann ur denna sk(r)attkammare innan i morse på FB. Helt underbar ju!!! :-D

Sonen knep tag i en halvvuxen andunge på en badplats en sommar för åtskilliga år sen - så det går att fånga såna om man vill! Vi hade dock inga planer på att tillreda den lilla läckerbiten, och sanningen är att dess ömma (men i denna stund arga!) moder inte heller hade det, utan såg till att hon fick tillbaka sin unge ganska omgående! ;-)

Nu har jag kokat ägg... Vanliga hönsägg, förmodar jag att det är - fast de var då rackarns små!?

mammakero sa...

Kul kokbok! Söt alien lussebulle!