06 december 2011

Julbordstradition på August

Konstaterar rätt och slätt, utav julbord blir man mätt...
(det låter som Falstaff Fakir, men det är faktiskt jag som hittat på...)

Tomtefamiljen var på plats på Café Augusts scen: 

Och en riktigt tjock tomte prydde annonsväggen:

Och så åt jag lite då. Alltså, jag äter inte mycket i vanliga fall heller. Det här julbordet är väldigt fint och välgjort, med hemrullade köttbullar och massor av sill och rökta fiskar. Jag höll mig till köttbullarna och prinskorven. Mätt blev jag i alla fall! 

Här en liten tomte som trampar kring i kladdkakan...

Förra året var det mycket snö vid denna tiden, jag saknar den inte...snön alltså. 

Café August är mysigt på vintern också, nytt för i år var den fina ljusslingan t.h. i bild, den utgår från flaggstången. 

Snön, ja. Det snöade lite igår kväll också när jag cyklade upp till Kanikenäset (en nätt tur på 6 km enkel tramptur) Hemvägen blev lite motvindig men snön hade haft vett att upphöra som tur var. Alltså, detta med att "det blir så ljust och fint" som man får höra till leda. Det är inte så. Mörkret är trevligt, mysigt och välbehövligt. ;) 

Vill man ha snö kan man köpa en sån där skak-kula med snö! Hm...sån har jag ingen...de är rätt mysiga! 

Jag läste ut boken Evig natt igår..huuu! Den var läskig! Men jag slapp mardrömmar...

Just nu håller solen på att ta sig upp över horisonten! Och jag ska ägna dagen åt individuellt grupparbete, hihi, det gillar jag. 

9 kommentarer:

i stora drag sa...

Söt kaktomte! :)
Äter inte heller så mycket från julbord och sill avstår jag gärna.

Det var ett fint "grupparbete" i ditt förra inlägg! Och bra bild på den lille skorpionen! Den liknade ju faktiskt en sån!

Men det var väl kul att du också fått det "lite ljust och fint"! Här har det töat under fm.
/Pia

Mimmi sa...

Det såg jätte mysigt ut där och visst blir man mätt av ett julbord ..men jag som inte äter så mycket heller .. betalar inte runt 400 kr för det ;)
När det är snö på backen ..lite snö .. då blir det ljusare ... faktiskt.. man behöver ingen ficklampa för att se om där ligger en stor sten mitt på gångstigen då.. vilket förstås inte har hänt ..men det kan ju hända ;)
Det var jätte mysiga bilder du fick där :)
Idag när jag var i stan ..behövde jag ingen snö .. för det var så ljust och fint ändå :)
kramizz :)

mammakero sa...

Här snöade det tydligen med ytterst små flingor hela natten, för på morgonen var världen övertäckt av ett 3 cm tjockt och vitt täcke.

Nette Cecilia sa...

Mysiga bilder o tycker magen att det var fina bilder också så det blir väl att fundera ut något .kramis ,Nette

söderfrusen sa...

Indíviduellt grupparbete det låter väldigt proffsigt...en ny term?

Julbord kan kvitta, hu så flötigt,
feta korvar hit och äcklig sill dit
så jag instämmer med dig!

Ha ena goer kväll

soffie sa...

heltokigt när man klickar på din snabblänk så kommer man ej fram till din blogg, tur jag har din bloggsidas adress sparad, julbord är inget för mej,har för mycket bacillskräck!kramen

AnnaKK sa...

Åh, nu börjar jag faktiskt bli riktigt sugen på att få gå på julbord, jag också. Tur att jag bara behöver "stå ut" i några dar till då! :-D

Var i Kristianstad igår och skulle ha fatt i några julklappar, och helst också i nån ny klädtrasa att ha på mej på det där julbordet. Men nån sån hittade jag så klart inte - får nog ta nåt gammalt traditionsenligt (dock ej hemlagad...) ur den befintliga kollektionen... <:-)

Ninni sa...

Julbord är gott men man kan inte mer än äta sig mätt, så jag gör aldrig ett julbord rättvisa.

jag äter mest det kalla, sillar lax och annat gott=)

Vackra bilder från fina Cafe August..ha en bra dag.kramen

Lambergsfrua sa...

Café Augusts julbord anses vara det bästa i stan och jag tror nog att det är så. De få gånger jag äter julbord, avstår jag gärna både potatis och bröd. Det upplever jag som enbart bukfylla. Jag koncentrerar mig på fiskfaten med olika laxrätter. Sillen får också vara för mig. Så någon julmatsfantast är jag inte ;)
Ha det gott!
Varm kram,