27 december 2011

Fågelskådning!

Fortfarande totalt snöfritt ute! Flera plusgrader också, och väderprognoserna utlovar väl inga stora snöoväder här vad jag har märkt.  

Och vad är det här då för liten goding:


Jo, nymånen rakt i söder! Här har den sällskap av Venus också, jag trodde först det var Jupiter, men den kom fram lite senare i öster! Attans att jag inte har nån bra kikare...det kunde varit kul att kolla när det är så stjärnklart och fint! Någon som kollat på Jupiters månar?

Jag har nigit för nymånens skära.
Tre ting har jag önskat mig tyst.
Det första är du,
och det andra är du
och det tredje är du, min kära.
Men ingen får veta ett knyst.
Jag har nigit för nymånens skära
tre gånger till jorden nu.

Bo Bergman, Flickan under nymånen

Intresseklubben kan notera att jag använt Nikon P90, bra zoom på den...

5 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Jag tittade också på den där skäran när jag for från jobbet ikväll ,nu är det Dagmars syskon som lever rövare där ut ,vi var utan el 10 min ikväll så jag hann tända alla ljusen ,för att få släcka dom igen ,kram Nette

Mimmi sa...

Jag tycker det ser ut som om dina små pingviner kollar efter snö ..de vill nog VÄLDIGT gärna ha det :)
Det blev jätte bra bilder med din Nikon här .. Vi har kikare ..men det är en massa träd och altan tak ivägen .
kramizz

soffie sa...

va fina bilder, jag å Nellie kollade med in månen+ Venus förut, kramen hoppas vi kan ta en promenad imorrn:)

söderbart sa...

Kanonfina månbilder!

Jo, jag försökte med casion men det blev inget bra...

Ännu grönt och fint, håll tummarna för vidare snöfritt!

AnnaKK sa...

Jag såg också månen rakt i söder igårkväll. :-) Trodde det skulle bli lite kallare eftersom det var klart, men idag är det ungefär lika milt som innan - plus en massa grått dis och tjocka moln... ISO (minst) 800-väder... :-/

Så idag blir det nog ingen fågelskådning för min del, men ev ska jag göra en och annan djupdykning i några affärers hyllor och diskar. Står nog inte ut med att äta julmatsrester även idag! <:-)

Ha det fint!!! :-)