02 november 2009

Den som spar han har (alldeles för mycket...)


Varför sparar jag sånt här? En stor och en liten dank, tre glaskulor, nån sorts elektrisk propp-grej, en 25-öring, en dansk 5-krona och en tysk 2-mark. Och allthop ligger i en orange burk som det står skruvar på. Orange burk...den måste vara från 70-talet...
Om jag slängde det? Nej, det vågar jag inte, det kan ju komma till användning...nej, inte pengarna då, men dankarna..? Men vad gör man med en dank? Man kan göra en rolig docka som kan rulla nerför en strykbräda :S Ja, sånt lekte jag med när jag var liten (nu låter det som om jag föddes på 20-talet :D) Nu ska jag fortsätta "rensa" i mina lådor, och försöka att slänga lite också!
(Nån som behöver en dank eller två?)
Hihi, jag ser nu att om man förstorar bilden så syns jag uppe t.v. i den stora danken!!

9 kommentarer:

Thorbjörn sa...

Med en dank slår man. Förstås. ;)

Gebortförslag sa...

Förslag till dina mynt. 25-öringen kan du gå till en myntsamlare med. Kanske får du 50 öre!
Med dom utländska mynten....ge någon dansk du känner myntet och likaså tysken.Puttekulorna kan du ge något snällt barn som leker på din gård....om det finns några snälla barn nuförtiden, *S* Dank va sjutton är det?

AnnaKK sa...

Äh, lägg av! Det där lilla!?! Det är ren och skär nostalgi - en sann prydnad för hemmet ju! ;-)

Här känns det som jag har ett halvt källarrum fullt med liknande saker... STÖN! Och jag kan inte heller förmå mej att slänga, för man VET ju att man isåfall inom 14 dagar (max!!) kommer att behöva just något av dem man gjorde sej av med! Det är en oskriven lag!!! Hm...

mammakero sa...

Sådana skålar, burkar och lådor har många av här hemma! Förunderligt lika innehåll....! HAHAHA!!!

mimmi sa...

Hm ursäkta min dumma fråga !!!! men vad är en DANK ???
Det lilla du visade upp .det är ju inget ;) då skulle du se vad min gubbe hittade igår när han gick runt och rotade i olika lådor ....varför han gjorde det ..är mig fortfarande en gåta ..misstänker att han inte visste vad han skulle hitta på ..men han hittade saker som jag inte hade en ANING om ..så ivlan kan det vara roligt att spara :)
kram

Yvonne sa...

En dank är en stålkula som används i spel (fast inte mina) att "slå dank" har ni väl hört? ;) Och detta var bara toppen av ett isberg kan jag meddela...jag skulle kunna hitta mera konstiga saker, och ju äldre de är desto svårare att slänga...Kanske återkommer med konstiga saker...

Pytteälgen sa...

Ja! Vad roligt det såg ut att du syntes i den stora danken, med kamera och allt! :D
Vi har nog en identisk burk på flera ställen i huset, vad ska man göra med det liksom? Det blir kvar i alla fall.

sv. Ja, låtsastentor vore nåt för mig. Jag har inte känt mig så produktiv på länge!

kram
Pytteälgen

soffie sa...

ja man kan ju få användning av det nån gång kanske;O)
hoppas du haft det bra i regnrusket,

Pialotta sa...

Sökletare på heltid en hel dag.. då kan man hitta dankar o annat i lådorna..;-)
Fortsätt du och leta så blir du säkert förvånad, ha, ha..