04 november 2009

Protest-tant på Cirkus i Stockholm

Joan Baez debuterade 1958 på en festival i Newport...och hon håller än. Vilken röst! Det gjorde inte saken sämre att hon hade med sig ett gäng duktiga musiker som spelade fiol, banjo, bouzouki, dragspel, trummor och gitarr (och kanske nåt mer som jag glömt) De sjöng också ett par sånger a capella och jag fick rysningar i hela kroppen. Denna lilla dam är nu 68 år, hennes mamma är 96 och de älskar Jussi Björling berättade hon. Ni som är liiiiiite yngre kanske inte minns Joan Baez men för mig är hon en av de mest ärliga artisterna som finns för hon har ett djupt engagemang för frihetsrättsliga rörelser.
"Farewell Angelina..."

Övriga Stockholmsbilder tagna med Lilla Blå...

Döden i tunnelbanan!! Eller...? :O Men var är lien? Hopvikt i väskan...?

Fika kunde man göra på Vetekatten, ett anrikt konditori från 1928! Massor med små mysiga rum och allt från lunchsoppor till småkakor. Småbarnsmammor som ammade trängdes med affärsmän som diskuterade dagens inköpsplan (eller nåt) och bokälskande människor som träffades för första gången (jag och I). Jag åt en budapestbakelse med jordgubbar till lunch! Sen var jag mätt hela dan :) Tåget blev försenat pga ett "allvarligt signalfel" på Centralen. Men det var iaf varmt på tåget och det kom iväg 20 minuter försenat, det kunde varit värre...
Noterat: Det är svårt att måla sig när man är närsynt...att stå en meter från spegeln och försöka hitta ögonfransarna är ingen lätt sak. Inköpslista: En liten förstoringsspegel!

3 kommentarer:

soffie sa...

haha en förstoringsspegel skulle jag med behöva då,
men å va roligt å mysigt du haft det i storstaden,
må gott blir det nån tipspromenad i helgen?

mimmi sa...

Där kom uppdateringen . och det blev ju kanon fina kort med den nya lilla kamera du har köpt ..den kan du vara nöjd med :)
Ja hon har en härlig sångröst . i alla fall det jag kan minnas ;)
Nu är det läggdags för mig ....säger min gubbe :)
ja ja .. inget sånt .. utan SOVA
ha det så gott nu kram :)

AnnaKK sa...

Verkar ha varit en väldigt lyckad Stockholmstripp! :-) Och lilla kameran imponerar ju. "Döden i tunnelbanan" bara älskar jag - så himla träffsäkert foto, och så texten till!!! :-D

Inga budapestbakelser här, men jag undrar om det åtminstone inte är dags för en slät kopp kaffe igen nu...? Trekaffe klockan ett!? Hm...