17 november 2009

I natt jag drömde någonting...

Vetenskapens värld igår handlade om drömmar. Eftersom jag är en storkonsument av drömmar ;) så satt jag klistrad vid tv:n. Nu är det ju så att forskarna fortfarande inte vet varför man drömmer, förmodligen kommer det inte att gå att fastställa heller. Det är ju individuellt, men att drömma om problem och dramatiska händelser är vanligt. Att försöka sig på att tolka drömmar är vanskligt, även om Freud var förtjust i detta (och han tolkade ju allt i en enda riktning - sex). Men så enkelt är det inte tror jag...att man drömmer är nog bara del i att hjärnan inte går att stänga av utan fortsätter tänka fast man sover.
En intressant sak som de tog upp var KLARDRÖMMAR, att man är medveten om att man drömmer (i drömmen). Det är något som jag känner igen, jag kan faktiskt tänka (i drömmen) att jag inte vill vara med om det där längre (när det är något problem) och så vaknar jag. Det funkar
dock inte varje gång jag hamnar i trubbel i drömlandet...

3 kommentarer:

AnnaKK sa...

Goddagens!

Mörkt ute igen nu, och snart (...) är det väl dags att krypa till kojs...

Fast jag har passat på att vara ute ganska mycket idag faktiskt - har t o m sett SOLEN, om än bara i några minuter. :-)

Jag brukar inte vara så jättemedveten om mina drömmar, men lite då och då minns jag dem en stund iallafall. :-)

Klardrömmar... Tja, efter att ha hört ett påstående om att man drömmer i svartvitt, så hände det då och då att jag medans jag drömde faktiskt undersökte den saken. Så pass att jag kan lova att JAG iallafall drömmer i färg - åtminstone ibland! :-D

mimmi sa...

Godkväll :)
Ja det kan vara lite kusligt med drömmar ibland .. och då kan det vara bra om man själv kan vakna upp och avsluta drömmen ..på ett bra sätt ..men det går ju som sagt inte alla gånger att göra det :)

Ulla sa...

Jag minns oftast inte mina drömmar. Sen kan jag vakna mitt i natten av en dröm och så tänker jag på den en stund och tror mig komma ihåg den på morgonen för att kunna berätta om den. Men icke. Man borde ha en anteckningsbok vid sängen för att kunna skriva ner sina tankar