24 april 2011

Gårdagen...

Då cyklade jag ner till Zakrisdalsudden och kollade in den nya bryggan där. Jag antar att även jag får gå på den fast jag inte tillhör sociteten som bor där nere... 
 Här ovan är ett exempel på vad jag menar med att jag inte trivs riktigt med Sonyn och 18-200objektivet. Det blir faktiskt bättre bilder med P90. Hmm...
 Samma ö ovan och nedan med c:a två månaders mellanrum! Tur jag gick ut och kollade på den när isen låg, för ska man kolla närmre nu får man ha en båt.. 
 Båtar fanns det gott om där nere vid bryggan. Och röda små bryggstugor. Heter det så? Sjöbodar kanske är den riktiga benämningen förresten...
 Och rördrommen tutade så in i vassen som vanligt...
Hejdå! 

Nu blir det lite mer balkong! Solen har jag där från tidig uppgång tills sådär halv fem...inte så illa. 

5 kommentarer:

mammakero sa...

HAHAHA!! Sista bilden är så kul! Härliga vårliga bilder på vackraste vatten! Glittervatten bilderna var fantastiska oxå, även om ljuset slår ut färgen... De bilderna fångar känslan!
Jag läser inte några intressanta böcker för tillfället. Har fått en packe med Harlekin Historik böcker av min svärmor. De handlar om kärlek (vad annars) och utspelar sej (tydligen alla) under början av 1800 talet...

mammakero sa...

Du skulle älska att besöka Ateljé Grodan! Om du skulle åka tillbaka till Hornborgasjön, så är ett besök där ett hett tips!

AnnaKK sa...

Ha-Ha!

Sista bilden är ju bara bäst!!! :-D Jag har ett antal liknande i min samling också...

Idag har jag sett en rödstjärt på tomten!! :-D Och hade förstås både fel kamera och fel objektiv... :-/ Gick in och hämtade "bättre doningar", och lyckades faktiskt få syn på den igen - om än på väldigt-väldigt långt håll. Tog ett foto iallafall! Bevismaterial, typ!! ;-)

18-200 är inte så jättebra till fåglar på långt håll. 70-200 är däremot inte helt fel. Fast nu vet i sjutton om jag inte snart måste skaffa mej ett 400 mm´s!? (Fast först får jag nog råna en bank eller nåt, förstås... :-I Dy-y-yra!!! Suck...)

Ha det så trevligt på Café August!!! :-)

Lambergsfrua sa...

Härliga och roliga foton hos dig som vanligt. Vad gäller Eriks kamera, har han svarat själv i en kommentar hos mig.
Ha en fortsatt härlig påskdag!
Kram,

AnnaKK sa...

18-200 är ett allround-objektiv som fixar det mesta utan att vara "jättebäst" på något. Kanske man kan säga!? :-)

Canons 70-200 är "proffs"-objektiv (finns med olika ljusstyrka, mitt har 2,8 men man klarar sej förmodligen utmärkt för det allra mesta med 4,0). Nikon har motsvarande objektiv, och det skulle jag tro att även Sony har. Och naturligtvis Sigma och Tamron också.

De här objektiven fångar små detaljer som överhuvudtaget inte registreras av ett 18-200, exempelvis strukturen i småfågelfjädrar på upp till 5 meters håll (gissar jag, och även beroende på ljusförhållandena och så där också förstås). Och det går att beskära fotona som är tagna med såna här objektiv en hel del, så därför kan det ofta räcka med 200 mm till en liten fågel bara avståndet till den inte är jättelångt.

Nackdelar: Stora och tunga (gäller främst de ljusstarka 2,8:orna - mitt väger över 1,5 kg), och dyra...

Och grymt beroendeframkallande! ;-)

Restaurangbesök låter inte heller helt fel. :-)~ För egen del har jag knappt ätit nånting idag faktiskt...

Om man skulle beställa en pizza...? 8-)