03 april 2011

När man inte ser skillnad

på svartvitt och färgfoton, då är det dimmigt! Detta väder börjar bli rätt "tjötigt", men fördelen är ju att snön försvinner fortare.
I färg? 
Svart/vitt?
Eller är det tvärtom? 
Till och med de små påskliljorna ser dimmiga ut. Fast här har de fått lite hjälp av bildprogrammet förstås. Men bilden var inte speciellt klar från början heller. Kameran vill ha en låååång slutartid när det knappt går att urskilja ett motiv. 

Jag klagade lite igår på svenska deckare. Jag får väl tillstå att jag inte tycker ALLA är oläsvärda, bara de mest hajpade, som t.ex. Marklund och Läckberg. 

En liten pärla tycker jag är Lennart Brohed som skriver om Lysekil på 30-talet. Hans kommissarie heter Göran Persson och är varken tungsint eller begiven på starka drycker. Sen är tidskildringen helt underbar och i böckerna finns gamla annonser från dåtidens tidningar insprängda. 

Den senaste boken av honom heter Mordet på Park Hotell eller Vi som går köksvägen.
Detta är hans sjunde bok i serien om Göran Persson och hans poliser i ett (vanligtvis) idylliskt Lysekil med omnejd! 
 (Bilden lånad från Bokus)

10 kommentarer:

Anonym sa...

Vi som går köksvägen..den finns väl som film om jag inte minns fel!

Jag gillar ju svenska deckare, Gotland, Fjällbacka, Sandhamn..

Men det gäller att hålla isär alla rollfigurer, hihi.

Men den där boken ska jag nog ta och leta upp på biblioteket.

Ha en skön söndag..lika grå som igår, suck
Kram Ninni

Fröken M sa...

Viggo börjar på dagis i morgon så ev ska jag jobba tors och fred ! Om inte så lär ja vara home alone på fredag ! Vi kan väl kolla av läget lite närmare ?
Cykeltur i regnet ? Du är galen ;)
Jag håller mig inne och bakar till viggos kalas nästa helg !

Anonym sa...

Hihi en sån som hojtade..tar och skriver ner det på bloggen senare=)

Hojtar när det är klart=)

Tack för boktips, kram igen Ninni

Fröken M sa...

JAJJEMEN ! min nya mail är frokenmela@mail.com !

Maria Thorbjörnsson sa...

Inte lätt det där med dimma..vissa dagar e lite dimmiga även om dimman inte ligger tät..fnissfniss..men hav hopp för bakom eländet finns det färg..ha det Maria

Anonym sa...

Jag skippade koriandern jag med, inte såå gott!

Ajvar har jag provat..gott.

/Ninni

Monica sa...

I dag är det R I K T I G T tungt. Dimma & dis slår en i skallen :-((

soffie sa...

blä vilken tät dímma det varit idag usch inget trevligt alls kom att tänka på spöken då vi va ute å gick !
den boken låter jättebra,
tjohopp

Mimmi sa...

Ja nog är det törligt med den förbaskade dimman.. och inte nog med det .. de tyckte där uppe att vi skulle få båda delarna regn och dimma... ja ja .. nu får vi väl se hur det blir med den utlovade solen i morgon .. det kan bli spännande ....Det är många bilder från dessa dager som nog har blivit som svart vita ;)

AnnaKK sa...

Idag är det inga som helst problem att skilja de vita molntussarna från den klarblå himlen - och föralldel gula solen, också. :-D

Jag har hittat tussilago, fast de blev fula på bild... Var nog inte deras fel, förvisso... <:-)

Rödhaken har jag förresten också försökt fota - blev inte heller bra, men det var ett helt (eller halvt iallafall) äppelträd mellan den och och linsen... Men den sjöng så det stod härliga till, och det var väl trots allt allra viktigast - eller vackrast. :-)