27 oktober 2009

De e mörkt nu...

Kvällspromenix med kameran var jag förut på (härlig meningsbyggnad, va ;) Tänkte prova lite "nattbilder"för klockan var lite efter fem och det började bli mörkt...Månen är i kommande och Venus syns jättetydligt strax sydöst om den (kanske inte på min bild...men om man klickar upp den lite).

Data för fotonördar: Slutartid 8 sek, bländare 5
Slutartid 8 sek, bländare 2,8 (och iso 100 på båda bilderna) och mitt ministativ på...annars går det inte att hålla den stilla 8 sekunder :D Inte ens en...så man får en någorlunda skarp bild. Sen blev jag så kall om händerna trots fingervantar att jag var tvungen att gå in och värma mig!! Hur ska jag överleva denna vinter...finns det några bra "fotovantar" man kan ha?

6 kommentarer:

mimmi sa...

Det blev ju bra bilder:)
Visst är det roligt att gå ut och testa att ta sådana bilder:)
dina blev ju jätte bra:) får se hur mina blev ..när mina finger har tinat upp så jag kan beskära dom eller förminska dom:)
kram

soffie sa...

men å va bra bilderna blev,
Men usch för mörkret så himla tidigt det kommer nu,
Kram

Pialotta sa...

ISO 100.. vad bra jag fick veta det.. Jag klickar mest så det där med slutartid? Kanonbilder du fick till:-)
Fingervantar är bra.. det går galant, bara de inte är för tjocka;-)
ha de..

mirela sa...

hejsan! för ett bra tag sedan invigde jag kategorin " dagens talang " och har ännu bara hittat en talang, känner du någon som är riktigt bra på något? Behöver ju inte vara fysiskt, kan vara att personen är en bra vän osv.. you get the point. Någon du vill länka? Eller är du den jag söker efter ? Är du dagens talang? Kika gärna in i min blogg, och lämna en kommentar :)

AnnaKK sa...

Ja, jag känner också mer och mer för varje dag som går nu att det börjar bli KALLT om händer och fingrar att fotografera så mycket... :-/ Brrr!

Jag har inte tagit så många kvälls-/nattfoton i mitt liv - det är ju lite dåligt med schyssta neonskyltar, eller ens gatlyktorn här ute i skogen! <:-) Och så är jag lite anti att släpa omkring på ett stativ, så jag får ju börja med att övervinna det motståndet innan det ens är lönt att försöka fånga stadens ljus under de mörka timmarna på bild...

Ha en fin onsdag! :-)

Ulla sa...

Jag som ska bli fotonörd efter min fotokurs tackar för den extra informationen om slutartid etc