30 oktober 2009

Tunna gränser...

Jag var uppe på Ruds kyrkogård ikväll och tände ett par ljus...det är en märklig känsla som griper tag i en när man går i mörkret och bara anar att det finns människor runt omkring...Jag hade sån tur att jag kunde åka med min bloggkompis Mimmi och hennes man, de är så snälla. Denna dikt skrev jag för några år sen, men den passar ju lika bra idag, eller hur?
I Alla Helgons svarta natt
går jag här bland vilorummen
det hörs röster överallt
och jag undrar över mumlet.
Lågor brinner nedanför
skuggor rör sig mellan träden
är de röster som jag hör
kanske ifrån andevärlden?

Tanken slår mig: Kanske att
jag nu går på andra sidan
gränsen är så tunn i natt
och så lätt att överskrida.
Men ljusen brinner överallt
jag slår undan sista tvivlet
luften är så klar och kall
jag går vidare i livet...

8 kommentarer:

mimmi sa...

Så vackert så vackert skrivit ...man blir väldigt rörd när man läser här:)
Tack för ikväll ..det var jätte trevligt att vi kunde gå tillsammans till kyrko gården :)
kram

Till Sankta Birgitta sa...

Visst är det vackert när så många ljus brinner symboliskt för alla som varit här. Långt före oss och nyligen. Ikväll ska jag tända några ljus och mina tankar går då till alla som jag kännt och träffat.

mimmi sa...

Jaså!! skall du på tips promenad idag ;)
Ja du ser . jag vet allt ;)
Hoppas du får en trevlig tur ..även om nu inte solen är med dig idag :)
kram

mammakero sa...

Det är verkligen vackert med alla lyktor och vackra kransar på kyrkogårdarna under alla helgonhelgen. Att gå på kyrkogården då, ger den där speciella känslan, som jag tycker du fick fram så bra med diktens hjälp!
Ha en fin helg!

AnnaKK sa...

Vilken fin dikt! Och ett vackert foto till den... :-)

Jag och maken tar oss alltid en liten promenad bland ljusen och gravarna på allhelgonaaftons kväll, så även igår. Skulle också vilja fotografera alla ljusen någon gång.

Ang mobiltelefonen så hittades den igen. SKÖNT!!! Den låg ungefär där den förväntades ligga - bra att ungdomarna har lite koll iallafall en och annan gång! ;-)

mimmi sa...

Blev tips promenaden så
kram lång att du inte har hunnit hem än ...eller gick du vilse....du kanske använde min GSP ;)

soffie sa...

å vilken vacker dikt du delar med dej här,
å va ljus det va på kyrkogården otroligt effektfullt blir det,
Ha en go söndag

Pytteälgen sa...

underbar dikt! <3 ^^ :)
kram
Pytteälgen