16 oktober 2009

Pelargoner och psykopater


Jag har pysslat om mina pelargoner lite, plockat in dom från balkongen och knipsat av de sista knoppställningarna (förlåt, kära pelargoner), jag inbillar mig att det är för deras eget bästa, det tar energi från själva blomman att sätta igång och blomma nu, när ljuset sviker och luften är torr. Det får de vänta med tills någon gång i vår, då de får ny jord och ny energi (i form av blåkorn).

För övrigt har jag läst ut "Dexters dunkla drömmar" av Jeff Lindsay, en bok om en sociopat (det är skillnad på pater och pater, psyko och socio...) Den här är rätt rolig också, han har självironi och humor (och en stor drivkraft att mörda). Det går tydligen en tv-serie som heter Dexter, som jag har missat totalt...tur jag upptäckte boken iaf! Ska försöka hitta serien också. Det var Amanda som undrade var han gjorde av all plast...? Och då blev jag nyfiken ;)

Sen har jag fått låna " Utsökta lik" av Poppy Z Brite! Nänä, inte på bibblan, de tvärvägrar att köpa in den och vill heller inte fjärrlåna den åt mig, de skyller på att den är "för ny". Men jag gillar inte att de ska agera smakpoliser. Det här är fiktion (även om boken faktiskt bygger på en verklig person, Jeffrey Dahmer som var riktigt knäpp...)

Jag är en fredlig människa i största allmänhet (utom när jag försöker cykla förbi hundägare som går på cykelbanan och som har hunden på andra sidan diket, med kopplet tvärs över vägen...) och min fallenhet för att läsa om diverse ruskigheter vet jag inte vad den bottnar i? Men hellre en rejäl portion skräck än dessa chiclitromaner om frustrerade tjejer i 30-årsåldern... ;)

Lunch= två päron. Hårda. Gott!

8 kommentarer:

Läsa saker jag inte förstår sa...

Pelargonior vet sitt eget bästa,
oroa dig inte för lite nyp i blasten! Jo, din besattehet inför lik kanske beror på att du varit ett sådant innan du kom hit? Antagligen gillade du till tillstånd och spökade men just att mord ska ingå? Hm....försöker kontra till min allergi för deg.
Jag var ju bagare och urtrött på alla bullar! Så min analys är "veteklar". Hahaha!
Håller med om att minipoliser inte är kul, va har det med att göra om boken är NY? Nä, det var en dålig ursäkt tycker jag. Jag ska försöka beställa den här på min bibbla. Vi får se va som sägs där.
Nu får du koppla av med lite ruskigheter i bokväg, ha det riktigt rysigt!

soffie sa...

å va fina bilder men hallå päron det va väl ingen lunch,
tack för boktips ,
må bäst

Amanda sa...

Mmm, det är många fredliga kvinnor som ÄLSKAR skräck har jag förstått i brev & mail från läsare!
Någon sa att det är lite som ett substitut för adrenalinsport för henne; att man får kittla "fly- eller fäkta"-instinkten (som ju ofta får vila mycket i våra ombonade moderna liv jämfört med stenåldersmänniskans...).

mimmi sa...

jag har slutat att titta och läsa om skräck nu :) tidigare köpte jag en massa skräck filmer och böcker .men inte nu .. jag har gått över till komedi ..lite lättare att sova då;)
kanon fina bilder har du i alla fall lagt upp idag med :) och du!!! päron det är inte lunch ;)
kram

Yvonne sa...

Päron är lunch! Iaf för mig...jag har gått upp 3 kilo sen sommaren..fråga mig inte hur, för jag äter inte mycket. Men lunch..hur ska man orka äta det?

Jen sa...

Ohh ja! Dexter är ett måste.
Jag kan tänka mig att boken är bra,
men serien är riktigt beroende framkallande ! :)

förväntansfull sa...

God morgon!

Ser med spänning framemot dina nya foton som du kommer att lägga in idag!

AnnaKK sa...

Go´morron!

Hoppas du har fått i dej en stadig och näringsriktig frukost idag då - som uppföljning till gårdagens något lätta lunch! :-D

Pelargonior är så fina - men inga blommor som trivs med mej. Och det förhållandet har efterhand utvecklat sej till att bli ömsesidigt, så numera struntar jag i att ens försöka ha såna och njuter av andras istället! :-)