02 juli 2010

Nattviol!

Och här är dungen, där göken gol,
små töser sprungo här
med bara fötter och trasig kjol
att plocka dungens bär,
och här var det skugga och här var sol
och här var det gott om nattviol,
den dungen är mig kär,
min barndom susar där.
Gustaf Fröding, Strövtåg i hembygden

Nattviol är en orkideart som växer på fuktiga ängar och som pollineras av nattflyn. Den är fridlyst i hela Sverige, så jag ska inte plocka nån, men lukta på den är väl tillåtet ;) Den har en stark doft som känns mest på kvällen...hmm...nu var ju jag där på dagen och jag tänkte inte på att lukta på dom. Jag får åka dit igen och lukta! :D
Ur småkrypsperspektiv ser ängen ut så här...
Denna lilla krabat hittade jag på vägen hem...jag tror den hade ramlat ur boet lite för tidigt. Den satt där och såg ledsen ut. Hoppas att föräldrarna hittar den och matar färdigt den. Ibland gör dom ju det. Jag vet inte vad det är för sort..gulspräcklig med väldigt långa ben...

Inga kommentarer: