28 juli 2010

Örtmåne!

Det var faktiskt i måndags det var fullmåne enligt allmanackan, men igår kväll lyste den lika rund och grann och lekte kurragömma bakom träden i hamnen.
...nu ser du mig inte..
...men nu ser jag dig! :)

Lite olika äldre beteckningar på de olika månadernas månar:

Vargmåne:
Ny - 15 januari
Full - 30 januari

Snömåne:
Ny - 14 februari
Full - 28 februari

Kråkmåne:
Ny - 15 mars
Full - 30 mars

Äggmåne:
Ny - 14 april
Full - 28 april

Mjölkmåne:
Ny - 14 maj
Full - 28 maj

Honungsmåne:
Ny - 12 juni
Full - 26 juni

Örtmåne:
Ny - 11 juli
Full - 26 juli

Kornmåne:
Ny - 10 augusti
Full - 24 augusti

Skördemåne:
Ny - 8 september
Full - 23 september

Blodmåne:
Ny - 7 oktober
Full - 23 oktober

Frostmåne:
Ny - 6 november
Full - 21 november

Köldmåne:
Ny - 5 december
Full - 21 december

Nästa gång det är fullmåne är det alltså SKÖRDEMÅNE (harvest moon) då bönderna kunde skörda även på natten. Jag förmodar att namnet kom till innan elektricitetens intåg i samhället...
Men visst är det spännande och fantasieggande namn...

4 kommentarer:

soffie sa...

å vilken måne det va å vilka fina bilder,Jag å barnen ylade till den på vår cykeltur hem;)
kul fakta !

Nedan sa...

Blodmåne.....är det då det vimlar av vampyrer?
Tror jag stannar inne....

Mycket konstigt finns att få veta.
Har du något om solen?

Hadägöttvidklarälva

mimmi sa...

Jag såg också fullmånen igår :D
men jag såg den på Segerstad och tog bilder på den där ..det var bäst att åka till segerstad igår .. för idag kom min syster och hennes man hit ..så det blir ingen segerstad på en vecka nu ... hur skall man överleva det ?
ja ja ..det får väl gå :)
ha en fin kväll
kram :)

Anonym sa...

Dom namnen har jag aldrig hört.
Ja augustimånen brukar vara riktigt stor och lysande.

Försökte få syn på månen igår men den låg och lurade bakom moln..attans!

Ha en sköön dag, kramen Ninni