26 november 2011

Bla bla bla...

Igår såg jag ett program på tv som handlade om informationsöverflödet i vårt s.k. moderna samhälle. Att alltid vara tillgänglig, är det bra? Själv tycker jag att jag kan stänga av detta ganska bra, visst vill jag kolla uppdateringar på facebook då och då, eller se om jag fått mejl (eller om någon spelat med mig på wordfeud ;) MEN jag har inte behovet att ständigt kunna bli nådd, dygnet runt. Och skulle jag sitta och äta på en restaurang skulle jag absolut inte ha mobilen på.  

Jag tycker det är riktigt ohyfsat när människor står i en kö och pratar i mobilen samtidigt som de betalar. Det gör att de inte ens tänker på den som sitter i kassan som en person, utan bara en automat som ska ges pengar till. Direkt kommunikation är viktigt människor emellan. 

Programmet tog upp just detta, hur kroppsspråk påverkar oss. Det får man ju inte med naturligt när man kommunicerar via datorer eller mejl (därav alla dessa smileys som ska visa om man är ironisk t.ex.) 

Det är nog tur att jag inte jobbar i en skola där eleverna sitter och messar och mobilpratar på lektionerna! Jag skulle bli gaaaalen! 

Vad tycker ni om detta övertillgängliga samhälle?

9 kommentarer:

i stora drag sa...

Ett stort ämne som man kan skriva hur mycket som helst om detta!
Vi brukar skoja med yngsta sonen och säga att det var "bättre förr" då vi kunde "känna, klämma och lukta" på våra eventuella tillkommande på dansbanorna istället för att som nu sitta bakom varsin anonym skärm! :)

Både bra och dåligt med mobiler! Själv vill jag inte bli nådd överallt precis när som helst! Och finns det något mer stressande än en ettrig ringsignal?

Svar: Adventsstjärnorna kom upp igår och då vill jag tända dem också. Några på vår gata satte upp sina redan till förra helgen!

Mina orkidéer står åt norr och de börjar alltid att få nya stänglar samtidigt som det vissnar ute i trädgården.
Ha en fin 1:a advent!
/Pia

söderkontakt sa...

Vad jag tycker om det övertillgängliga samhället...helt enkelt kanonbra, slipper känna mig ensam...visst är det fantastiskt härligt när grannen på tåget hamrar på sin dator och samtidigt pratar vrålhögt och tydligt i sin mobil när tågvisslan ljuder och konduktören skriker "några nypåstigna" i 200 km:s svindlande hastighet i samma stund som tågvagnen hastigt kränger åt sidan i en djup kurva och allt lösöre på det lilla bordet framför magen far åt alla håll och kaffet hamnar i knät.
Det är att verkligen få känna att man lever och är tillgänglig för alla de sorters kommunikation...! ;-)

Plingelingelingring!

♥ Carina ♥ sa...

Jag tror det skapar en stress att alltid kunna bli nådd. Jag kan själv känna mig lite irriterad över om barnen inte svarar i sina mobiler när jag ringer...

Anonym sa...

Nix, man behöver inte vara nåbar på mobilen dygnet runt. Det kan vara riktigt nyttigt att stänga av den lite då och då.

Jag tycker också att det är både ohyfsat och nonchalant att prata i telefonen, medan man betalar i kassan.

Lite imponerad blir jag ändå av, att en mobilpratande person lyckas lägga upp varorna på bandet, plocka upp kreditkortet ur plånboken, dra det och knappa in koden, stoppa ner det igen och packa ihop varorna i en kasse - alltmedan samtalet pågår.

Folk som messar, när man t.ex. sitter runt kaffebordet eller umgås, tror jag inte inser, hur fruktansvärt illa de beter sig.

Det är bra att de här sakerna tas upp till diskussion - så nu ska jag stänga av min mobil =D

Kramar,

Lambergsfrua sa...

Nämen hallå!
Jag är verkligen inte anonym! Jag tryckte nog på fel knapp, så nu gör jag om det ;)
Kram

AnnaKK sa...

Jag blir så stressad när mobilen ringer när jag befinner mej inne i en affär, så jag kan faktiskt inte låta bli att svara då! <:-I (Men jag har aldrig pratat samtidigt som jag har betalat - och det skulle jag verkligen inte vilja göra heller!!)

Ska visst finnas nån knapp där man kan avvisa samtal!? Tror det kan vara idé att lära sej var den sitter!! ;-D

Och nu har jag gått ännu längre i mitt tjuvstartande; nyss hängde jag upp (tomte-...)RÖDA gardiner i köket! 8-X Jag som inte ens skulle ha röda gardiner, utan var inne på att köpa ett par vita. (Men är det bara tillräckligt billigt så är t o m rött vackert! Fniss!!!)

Mimmi sa...

Det är ju båda bra och dåligt .. det är till hjälp till en massa människor.. och som sagt ..det finns en knapp.. nån .. stans där man kan stänga av den ;)Men .. det är konstigt .. för så fort jag står vid kassan och skall betala.. så ringar min telefon.. men för det mesta så hör jag den inte .. för den ligger i väskan ..eller i fickan .. och jag glömmer ganska ofta att höja ljudet på den när jag går ut .. för här hemma . har jag nästan inget ljud på
Hoppas du har haft en fin dag :)
kramizz :)
ps.. jag är lite frusen .. så ett varmt bad skulle nog sitta bra nu :)

soffie sa...

tur är att jag jobbar på låg-mellanstadiet där har inte barna mobiler, jag har min mobil i ett skåp på skolan men när jag har min rast kollar jag av den jag kanske har fått ett sms av dej ju;)

mammakero sa...

Jag har själv problem att tala i telefon på offentliga platser, som bussar eller i affärer. Till och med att gå på promenad och prata i telefon tycker jag känns otrevligt. Är jag på bio, möte, restaurang eller teater är det helt klart telefon av som gäller. Det värsta jag sett på restaurang, var ett par i ett grannbord och mannen i fråga talade i mobilen i en kvart medan kvinnan tittade på...