15 november 2011

Boktips!

Nu har jag befunnit mig i en annan tid och ett annat mellanvästern ett tag! Inte i Lee Childs snöbok, utan i stället läste jag True Grit av Charles Portis! En liten tunn bok på bara 191 sidor, men ett stilistiskt mästerverk tycker jag. Jag kom genast in i historien som berättas av den gamla Mattie Ross. Hon var endast fjorton år när hennes far sköts till döds på 1870-talet av en gemen bov i staden Fort Smith. Efter att ha anlänt till staden och bevittnat en hängning hyr hon den något försupne sheriffen Rooster Cogburn och tillsammans ger de sig av på jakt efter mannen som mördade hennes far... 

Ååå, vilken bok! När jag läser såna här böcker så sugs jag in i bokens epicentrum och är liksom med i handlingen. Det kan man inte säga att jag gör i de s.k. svenska deckardrottningarnas böcker precis. Jag har en lista på de bästa böckerna jag läst. Skulle någon vilja se den så kan jag lägga ut den här :)

Och nu luktar det kyla ute...undrar om mina balkongblommor klarar denna natten också? Hittills har de överlevt! 
Och så spelar jag wordfeud...det finns en ny ordlista nu, som inte gillar böjningar av ord! Just nu är den rolig, eftersom jag leder över Södereva, men jag gillar nog den gamla vanliga varianten bäst! 

MEN - det är inte viktigast att vinna utan att kämpa väl, var det nåt ljushuvud som sa.. ;)

4 kommentarer:

Unknown sa...

Här åkte balkongblommorna upp i kväll för att ersättas med tallris. Fina dagar men nätter med flera minusgrader.
Ser att du spelar wordfeud, som så många andra. Så även jag. Vid tillfälle och om du känner för det kan du söka "Tiggekisse"...
Ha det gott!/SA

söderkamrat sa...

Ja det vore roligt om du la ut din boklista över de bästa du läst.
Kommer Ditte människobarn först? *S*

Nu är Annika Ösbergs Ögonblick utläst, den var verkligen bra, att rekommendera.

Jag kämpar väl...........men du fick 171 i poängstart och då blir det svårt när böjning av ord är nästintill omöjlig ändå ska jag bjuda på motstånd om det går!
Grrrrrrrrrrrrrrr!

Haengodag

AnnaKK sa...

Och jag spelar fortfarande ingenting - samtidigt som soppåsen väl snart svämmar över på grund av alla bortkastade reklamutskick från Postkodlotteriet och dylikt! ;-) Måste säga att jag föredrar skräpposten som kommer på datorn, före den som dumpas i vår "analoga" postlåda! >:-)

Här har det varit en kall natt, eller iallafall så är det en kall morgon. Exakt när kylan slog till vet jag inte, för då sov jag så gott så.

Blir det solsken idag också (och just nu ser det iallafall lovande ut ang den saken), så blir det en ny fotopromenad med temajakt längre fram på dagen. :-)

Anonym sa...

Ta och hyr True Grit på DVD. Jeff Bridges gör en väldigt bra Rooster Cogburn.....bättre än John Wayne gjorde, i mitt tycke !
Bridges fick ju också en välförkänt Oscar för rollen.

Ha de !

Bror i berget.