27 november 2011

Willkommen, bienvenue, welcome...

Life is a Cabaret! sjunger Sally Bowles i musikalen som heter just Cabaret! Vi var på uppsättningen som görs av Värmlandsteatern på Tempelriddaren här i Karlstad. Och vilken musikal! Publiken är interagerad i föreställningen och en del får en skådespelare i knät!  

I det dekadenta Berlin på 1930-talet fanns klubbar med telefoner vid borden så man kunde ringa till ett annat bord och bjuda flickan på en drink eller fråga om hon ville dansa! 

Vi hade bokat supé och blev visade ett bord på Kit Kat Klub. 

Förrätt och varmrätt fick vi! 

Vin fanns att köpa:

Sen började föreställningen...scenen är ju Berlin i det begynnande nazi-Tyskland. Men på Kit Kat Klub finns inga bekymmer, bara glädje, dans och sång! Men den unge amerikanske författaren som kommer dit upptäcker snart att så inte är fallet...Ja, de flesta har väl sett filmen Cabaret med Liza Minelli. Men den är ju baserad på en bok av Christopher Ischerwood (som jag inte har läst, men vill läsa) 

Denna föreställningen på Tempelriddaren rekommenderas å det varmaste. Lite dekadens kan väl inte skada ;) 

Sen gick vi till Bishops Arms för några var sugna på en öl:

Skål! Salut! (Mitt glas är det med vin i :D

Och nu har det tänts ljusbollar nere i stan:

Och nu har även JAG tänt mina advensstakar, haha! Jag kallar de adventsstakar, jag hörde att någon säger ljusbågar...vad säger ni? 

11 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Ser att du haft en supertrevlig helg ,ha en bra fortsättning ,Nette

soffie sa...

va trevligt ni haft det och va fina ljusbollar, Jag säger adventsstakar,må gott

AnnaKK sa...

Vilken härlig kväll! :-) Jag såg Cabaret på Malmö Stadsteater för massor av år sen, och det var en upplevelse det också även om man inte behövde interagera då. :-D

Jag föredrar nog ostbågar före ljusbågar - men ibland slår det såna från tågen som passerar på järnvägen här utanför. Liknar inte riktigt adventsljusstakar!? ;-)

Vinden tilltar mer och mer här nu. Blärk... Blir det som en ny Per (vilket SMHI just nu refererar den till) så vet man vad man har att vänta... :-( Dubbel-blärk...

Men jag hoppas att SMHI har fel! Och oddset för det är ju rätt hyfsat!? Men nån gång ska de förstås ha rätt också, och det vore ju fasiken också om det blir nu... <:-I Den som överlever kvällen/natten får se!!

mammakero sa...

Adventsljusstakar...
Vilken fina juldekorationer ni har ute på stan! Sista bilden...

Anonym sa...

Låter härligt. Fast skådespelare i knät beror ju lite vem som hamnar där.

Gunnar sa...

Klickade lite för fort. Inte meningen att jag skulle kommentera som anonym

Låter härligt. Fast skådespelare i knät beror ju lite vem som hamnar där.

Lambergsfrua sa...

Vad trevligt ni har haft det! Supé till teatern är inte fy skam och gott ser det ut också. Däremot gillar inte jag ren närkontakt med skådespelarna på det sättet - men det beror ju på förstås ;)

Jag undrar mest hur det var med ljudet. Var det svårt att höra vad som sas och sjöngs? Även om vi har sett Cabaret förut, vore det roligt att se den här uppsättningen också.

Adventsljusstake, adventsstake eller ljusbåge spelar egentligen ingen roll, så länge vi har dem och gläds åt ljuset från dem

Från början kallades dessa elektriska ljusstakar "julottestakar" tillverkade av svensken Oskar Andersson 1934 - världens första elektriska adventsljusstake. Den lanserades 1939. Tillverkningen låg nere under kriget och startades på nytt först 1946. (från Wikipedia) Ingen gammal tradition alltså, men mysig.

Ha det gott slut på denna första adventshelg!
Kram,

Henry sa...

Hej!

Vi har också tänt vår adventsstake.

Ha en skön adventskväll!

Kramar

♥ Carina ♥ sa...

Vilken trevlig kväll!

Jag säger ljusstakar - inte ljusbågar. Ostkrokar - inte ostbågar. Sen säger jag även negerbollar :)
Kram

i stora drag sa...

Ni verkar ha haft en trevlig kväll!
Fast Cabaret är inget för mig.

Adventsljusstakar och inga bågar, förutom Romerska bågar = choklad = gott!
Ha det bra! /Pia

Mimmi sa...

Det såg jätte gott ut ..men det var lite ..lite på tallriken ;)Ljus bollarna .. dom har jag inte sett förut :)
Det lät som ni hade haft det jätte trevligt i alla fall ..inte undra på att du var trött ;)
kramizz :)