11 augusti 2010

Boktips

Jag kan rekommendera Båten av Nam Le för den som gillar suggestiva noveller. Han är en mästare på att sätta sig in i karaktärer, antingen det är en gammal förmögen man med långt framskriden tarmcancer eller en latinamerikansk fjortonårig yrkesmördare (fast det kallas kontorsjobb) som får problem med sina värderingar. Jag gillar noveller för dom har kravet på sig att de snabbt måste fånga intresset just för att de inte är så långa. Och Nam Lee gör det med den äran! 

För övrigt läser jag också Senor Peregrino av Cecilia Samartin. Den handlar om Jamilet som föds i en mexikansk by. Hon har ett enormt födelsemärke på ryggen och föraktas därför av byborna som kallar det djävulens märke. När hon blir sjutton bestämmer hon sig för att fly till USA. Där möter hon Senor Peregrino på ett mentalsjukhus. Han berättar för henne om sin ungdom.
 
Jag har bara kommit dit när Jamilet har flytt till USA än...men den är spännande hittills. Fast inte i språklig klass som Båten...

Morgonens ordspråk:
Jag tycker att televisionen är mycket lärorik. Varje gång någon sätter på den, går jag in i ett annat rum och läser en bok.
(Groucho Marx)

1 kommentar:

soffie sa...

tack för boktips alltid uppskattat