29 augusti 2010

"Men vem är du som är så snäll?"

Jag har gjort en god gärning idag. När jag kom hemcyklande från mitt stolpletande så fick jag syn på en äldre dam som stånkade uppför den lilla backen som leder till huset där jag bor. Det såg besvärligt ut eftersom hon hade en krycka och bar på en handväska och en stor matkasse. Jag stannade och frågade om hon ville ha hjälp med att få hem kassen och då yttrade hon orden som står i rubriken. Jag förklarade att jag bodde i ett hus lite längre upp och att jag tyckte det såg jobbigt ut för henne att bära kassen. Matkassen placerades i min cykelkorg och så gjorde jag henne sällskap till hennes lägenhet och hon berättade att hon bott här sedan 1957! Då fanns det minsann fem affärer här i det lilla bostadsområdet (nu finns det endast en pizzeria). 

Jag tycker det är viktigt att vi bryr oss om varandra, vi människor! Att hjälpa till med småsaker kan nog göra dagen lite lättare för oss alla.
Liten bok som jag fick av Sofie idag! Jag blev så glad :)

"Byta ett ord eller två, gjorde det lätt att gå. Alla människors möte borde vara så."
 (Hjalmar Gullberg, ur Människors möte) 

6 kommentarer:

maria sa...

Hjälpsamhet kommer man långt med :)

Må så gott !
Kramen

soffie sa...

du är allid snäll:)
å va fin bok du fick av lilla mej:)hoppas det va många bra citat i den!
kram

Fröken M sa...

Åh, en guldstjärna på himlen till dig !! Fler borde tänka så och världen skulle bli lite bättre !! Kram

Eva sa...

Tanten lever nog länge på din goda gärning!

jennifer sa...

Tack snälla du för Puls-värmarna (som jag fick höra från mamma, du kallar dem) de passade perfekt!

Helene sa...

Va gulligt gjort, jag tycker att det är självklart att man hjälper varandra men tyvärr så är ju inte alla så !!
Fin bok du fick !!
Ha en fin dag.
Kram Helene.