08 augusti 2010

Jaktmarker...

Jag ska bara gå en liten promenad in i den lilla skogen på andra sidan järnvägen och se om jag hittar lite svamp...tralala...
...och fota en humla på vägen..
...och roliga fälleträd som ser ut som djur!
Och titta! Här är ett träd som ser ut som en älg, haha! Så lustigt!
Iiiiiiiiiih! Det ÄR en älg! Jisses, den hoppade iväg en bit bort och blev ståendes och glodde på mig och min RÖDA jacka...det snurrade i huvudet. Röda jackor...tjurar...gäller det älgtjurar också? För en sån var det! Inte så stora horn, men ändå väl synliga. (Eller har älgkor också horn?) Efter en stunds stirrduell (som jag vann, haha) vände han bort huvudet och
försvann in i skogen! Uuu...dom är stora dom där. Jag har bara sett en älg på avstånd längre bort här förut, men det här är en miniskog ovanför ett litet villaområde på Bellevue.
Så här ser det ut när man står med skogen i ryggen..

Hur gick det med svampjakten då? Jo, jag hade hittat lite grand innan älgmötet för sen vågade jag inte gå in i skogen igen. Då kanske han hade blivit riktigt irriterad...

För övrigt känner jag mig mest som en jägare som är vegetarian. Det är NATURUPPLEVELSEN, SPÄNNINGEN och JAKTEN man är ute efter, inte slutresultatet (att rensa en helvetes massa svamp och vara tvungen att äta den). Men jakten på svamp..det är kul!

Kvällens ordspråk:
Väck inte den björn älg som sover!

6 kommentarer:

soffie sa...

wow va bra bilder på älgen,jag skulle blivit livrädd ,vi får ge oss ut nån kväll å leta svamp å blåbär den här veckan om det ej blir för varmt,vore skönt med en tur i skogen ,

mimmi sa...

Ha ha ha.. ja där ser man .. här åker en annan 3 mil för att se älg och du går bara ut på en liten promenad och får se en :) Var du inte på cafe August här om dagen när de hade besök av en älgko med kalv ;)
Det stod om det i tidningen..jag såg det inte själv..tyvärr. Det var ju bra bilder du hade fått på den :) och visst känns det att få se ett sånt ståtligt djur på riktigt :)
De andra bilder var också jätte bra :)
Har jag talat om att Kjell har köpt sig en Nikon P 100 nu som han fotar flitigt med ;)

Viltfri sa...

IIIIIIIIIIIIIIIIIIIII en livs levande älg bara ett famntag ifrån dig! Va spännande, såg du om den hade bruna eller blå ögon? *S*

När kommer fotot på vargen....

mammakero sa...

Dottern frågade om man behövde vara rädd för älgarna nu. Inte om de inga barn har, svarade vi. Har de barn nu då, för jag vill ut i skogen nu (vi var i stugan). Nä, jag tror de har stött ifrån sej kalvarna nu så spring du ut i skogen. Döm om vår förvåning när vi samma kväll ser en ko med 2 barn i släptåg gå 10 meter från stugan!

mammakero sa...

Nej, jag gör inget i lera nuförtiden. Har inte tillgång till lerugn, men för 15 år sedan var jag med i en av medborgarskolans grupper där vi målade i olja och gjorde keramiksaker...

AnnaKK sa...

Men vad häftigt att hitta en älg nästan mitt inne i villakvarteren! Det är vid såna tillfällen man är glad över att man har kamera med sej, för annars skulle man väl knappt ha blivit trodd! :-D Maken kom förresten in här igår och sa att det har varit älg strax bakom vårt hus för inte allt för länge sen, för det var betat i en del lövsly som växer där. Synd man inte var medveten om det besöket - eller att man överhuvudtaget har fönster som vätter åt det hållet! Borde nog skaffa ett sådant - det skulle exempelvis kunna sitta där vi har huvudändan av vår säng! Så skulle vi kunna ligga på andra hållet i fortsättningen, och spana ut genom det vid eventuella vakna stunder... :-)