25 augusti 2010

Prunus domestica

Äntligen!

Plommontiden är här. Den är kort och jag ska FROSSA i plommon. (Det kunde ha varit en korg plommon på "räkfrossan" i måndags tycker jag ;) Det finns inget som går upp mot svenska söta plommon, jag har utvecklat en konst att skala de här samtidigt som jag äter...skalen kan vara lite sura. Men resten..aahh..och kärnan ska vara lös inuti så den är lätt att få bort.

Förra året var jag hos Liten K och plockade plommon från ett dignande plommonträd. I år var det inte många på hennes träd, så nu får jag köpa på torget. Men de är värda varenda krona. Jag skulle kunna äta upp ett kilo på en gång tror jag! Mmmm...

Nej, nu måste jag gå och äta några till kvällsmat. :P

(min mage tål det mesta! Plommon och penicillin...ingen konst...)

5 kommentarer:

floosan sa...

mm plommon är gott, på den här tiden av året saknar jag mitt barndomshem, där stod vårt plommon träd

mimmi sa...

hm .. jag gillar att äta dom ..men jag gillar inte vad de gör med min mage sen ;)

jennifer sa...

det blir perfekt med de färgerna. har de färgerna på nästan allt. så det funkar perfa! är kanske lite tråkig av mig :p (svarar på din kommentar här, för jag förstår inte riktigt systemet. om man liksom ska svara på ens kommentarer på bloggen)

AnnaKK sa...

Jag älskar också plommon och kan glufsa i mej oerhörda mängder utan minsta problem från "maggen". :-) Har tre plommonträd på tomten varav det ena, Opal, har mogen frukt nu. Frågan är bara om alla plommonen blåste ner igår, för det var bitvis halv storm då. Har inte kollat än, men får väl gå ut och göra det sen...

Pytteälgen sa...

Åh, när du nu beskriver det så fint, så kommer jag på att jag oxå är väääldigt förtjust i plommon. Såg att de hade det på torget här i Växjö igår, fick lust att köpa men regnet var på väg så jag cyklade vidare :)