06 augusti 2010

I´m still alive!

Nu växer de ordentligt de här små rackarna! Jag har ingen aning om vad det är för sort..har fått dom av en kompis som är med i "Åkes tomatklubb" och det finns rätt många tomatsorter tror jag. Randig och fin är den i alla fall. Nu ska jag bara lära mig att äta tomater också ;) Det har inte gått nåt vidare än, tur att sambon gillar!
Det blommar bra inne också. Ja, livsbladen är ju inga blommor direkt utan små "bebisar" som ramlar av då och då. De avramlade småskotten lägger jag i en skål med vatten och nu flyter de omkring där och ser ut som små näckrosblad!
Ja, det här är inte mina små blad, hehe...detta är JÄTTENÄCKROS (Victoria Amazonica), jag fotade den i Trädgårdsföreningens palmhus i Göteborg.

Detta är den kända arten i släktet och den är med sin imponerande storlek världens största näckros. Jättenäckrosens släta blad kan ha en diameter av närmare tre meter med en sex–åtta meter lång stjälk. Bladets flytkraft kan bära en vikt upp till 90 kilogram vid jämn fördelning över ytan. Bladen är vanligen mer eller mindre röda på undersidan och har en uppvikt kant.
(Från Wikipedia)
Ser det inte ut som en liten stor mun här ovanför..hmm...den kanske äter människor, som blomman i "Little Shop of Horrors"? :P

På tal om att äta så har jag idag ätit fyra smörgåskex till frukost och sen två potatisar och en liten fläskfilebit till middag. Inte för att jag äter så värst mycket annars heller, men i morse var det över ett helt dygn sen jag åt...Jag som trodde jag var immun mot magsjuka, har inte haft det på 20-25 år nånting..Nu hoppas jag det dröjer lika länge till nästa gång! Men kroppen genomgår någon slags katarsis när man är sjuk och man känner sig så levande när man börjar kvickna till! :)

Ikväll blir det soffan i sällskap med Usain Bolt och dom andra på DN-galan.

Kvällens visdomsord:
Av två onda ting får man välja det minst onda

4 kommentarer:

AnnaKK sa...

Hu, för magsjuka... Finns inte mycket som är värre än det! X-(~ Farsan har tex alltid varit övertygad om att han skulle dö om han åkte på vinterkräksjuka nu på äldre dar, och i vintras så gjorde han det. Men överlevde mot alla odds! ;-) Så nog stämmer det där med att man känner sej mer levande än på länge när man börjar återhämta sej efter en sådan omgång. :-) Jag har inte heller varit magsjuk på bortåt 20 år,och kan absolut tänka mej att avstå det i framtiden också. Hm!

Dottern har inga krukväxter på sitt nuvarande rum, och det ska bli väldigt intressant och se om hon kommer att skaffa sej några nu när hon ska flytta hemifrån. Men en vattenkanna (IKEAs för 9 spänn) investerade hon iallafall i. Lägenheten hon ska bo i är möblerad och det står ett par plastblommor i några av fönsterna. På nåt vis tror jag att de passar henne alldeles utmärkt - men vi får väl se! Rätt vad det är kanske hon rent av odlar tomater på balkongen!? :-)

Jag fick inte se nån DN-gala igårkväll - satt istället och halvsov i soffan (utan tv:n på) hos en kompis som fyllde år. <:-)

soffie sa...

blä för magsjuka det är verkligen hemskt att få det,
wow vilken näckros va stor,
ha en härlig dag

mammakero sa...

Jag glömde tillägga att vi alltid kallat Livsbladen för 1000-modern...

mammakero sa...

Fy bubblan, var försvann mitt första kommentar någonstans?
Där jag berättade att näckrosbladen du visar fick mej att inspireras till ett uppläggningsfat, med en varm grön glasyr/lack på insidan.
Att utsidan på näckrosbladen ser taggiga ut och att mitt fat absolut inte ska vara strävt på utsidan...