17 augusti 2010

Hej penicillin!

Jag har haft en rodnad på ryggen ett tag. Det har kliat lite men jag har inte tänkt så mycket på det. Men idag tyckte jag den blivit större (rodnaden, inte ryggen). Det är ju väldigt svårt att se nåt i spegeln, gummimänniska är en av de sakerna jag inte är. Har frågat sambon, men han tyckte inte det "var så farligt".

I alla fall, jag började googla lite på rodnad och fästingbett. (Jag har inte sett nån fästing, men å andra sidan inte sett så mycket av min rygg alls). Oj, oj...symtomen på Borrelia stämde mer än jag ville. Illamående och kräkningar, feber "som sommarinfluensa"...jahaja..var det därför.. 
Jag ringde min vårdcentral och fick komma med en gång, de hade egentligen ingen tid, men jag lät nog desperat (och det var jag!) så de petade in mig mellan två patienter. 
Röda och gröna stolar..jag satte mig på en grön, det kändes bättre. Inte behövde jag vänta länge heller, en kvart eller nåt. En läkare tittade på min rygg, konstaterade att det såg ut som ett bett och frågade om jag var allergisk mot penicillin. Hmm...jag är ingen vän av penicillin och har inte ätit det på väldigt länge, men tror inte jag är allergisk.
Jag skulle kunnat ha väntat till i morgon, sa hon, så akut är inte sånt här...Nej, kanske inte, men då hade jag sovit dåligt inatt. Jag är lite nojig över sjukdomar jag inte känner till...Och att googla på symtom är ju både en bra och en dålig idé. Bra i det här fallet eftersom jag kom iväg snabbt!
Jaha...äta i 10 dagar..hejdå rödvin :(
Nu ska jag ha grodmansdräkt om jag ska gå ut i skogen nån mer gång! Jag är ganska hysteriskt rädd för äckliga små blodsugande kryp. Och nu när jag vet att man kan bli sjuk av dom också...Uuuuu...
Men svensk sjukvård är fantastisk. Om man har tur. 150 kronor för ett läkarbesök är det värt. Och medicin för en överkomlig summa.
Men jag fick mina trisslotter idag från SCB! Vann bara 25 kronor på en av dom dock. Men den kanske jag vinner lite mer på sen ;)

Kvällens tänkvärdhet:
"Doktorn sa att jag skulle vara försiktig med spriten.
Så nu har jag skaffat mig en madrasserad väska!"

5 kommentarer:

soffie sa...

fy vad äckliga de små krypen är,Tänk förra året blev ju jag smittad av en mygga och fick Harpest hade aldrig hört talas om det ,Hoppas nu att du blir bra snabbt nu då du fått penicillin!
kram

Anonym sa...

Usch för fästingar&borelia.

Men du kan allt ta ett glas vin ändå, det är ingen fara ihop med Kåvepeninn.
Vilken tur att du upptäckte det i tid...

Var rädd om dig nu..kramen Ninni

AnnaKK sa...

Men hu! :-( Himla tur att du har upptäckte det så tidigt - fast inte visste jag att det var vanligt Kåvepenin man får mot det. Alltid lär man sej nåt nytt! :-)

Jag har ett rött märke på högra låret efter ett av sommarens fästingbett (har nog bara fått två, vad jag kan påminna mej - och vet om!?), men det röda beror nog mer på självutförd operation för att få bort eländet (huvudet följde lixom inte med när jag drog bort den... Örk!!!) än på borelia... Men man får ju verkligen vara glad så länge man klarar sej ifrån att bli smittad! <:-I Mest orolig är jag dock inte för egen del utan för hundens... Han får massor av fästingbett, trots att vi har fästinghalsband på honom. Det är nästan så jag har börjat undra om vissa individer helt enkelt inte får borelia - för somliga tycks ju få det om de så bara har fått ett enda fästingbett i hela sitt liv!? 8-X

Hoppas du vinner storkovan när du investerar i en ny trisslott!!! :-)

Och vad det gäller förvaringen av flaskor innehållandes ädla drycker... En kameraväska vore nog perfekt!? ;-)

Fröken M sa...

usch, borrelia är inte kul ! Det fick jag av sanloppor i thailand för drygt 2 år sedan. Gissa om jag blev rädd när jag hittade ett stort rött märke på ena vaden och drabbades av en dunder "förkylning". Men som du säger, ett besök hos farbror doktorn och en penicillin kur senare var jag som ny igen. Synd bara på det där rödvinet som får vänta ;)

Anonym sa...

Hmmm......Kåvepenin fick min hund mot urinvägsinfektion på 70-talet ??
Universalmedicin ??
Krya på Dig !

Kramar
Bror