02 november 2010

Mångalenskap?

(Manipulerad bild av mig)

Jag såg på Vetenskapens värld igår kväll. Det handlade om månen och dess eventuella makt över oss människor. Det var ett mycket intressant program. Själv har jag inga problem att sova när det är fullmåne, medan andra hävdar att de har svårt att sova. Programledaren (som själv hade sömnproblem vid fullmåne) försökte reda ut begreppen och tog oss med på en intressant resa till...ja, inte till månen, men till USA. Där träffade han James Randi som har utlovat en miljon dollar till den som kan bevisa en paranormal aktivitet av något slag. Alltså en evidensbaserad aktivitet. (Hittills har ingen lyckats)

Nåväl, det finns många myter om fullmånen och det som stämmer när det gäller sömnen är att förr så fanns det ju inga lampor att tala om, inte ens i städerna. När det då var fullmåne så var det så starkt sken att det kunde vara svårt att sova, och förlorad sömn i flera nätter kan leda till bl.a. hallucinationer.
Ergo: har man bara tillräckligt mörka rullgardiner när man sover så ska månen inte vara något problem. Men det kan ju lätt bli en självuppfyllande profetia också. Jag vet att det är fullmåne=jag kommer att få svårt att sova. Det är ju inte heller alltid som månen syns, ofta är det ju molnigt.  

Mångalen = falskt

Det sägs att det vid fullmåne föds fler barn, begås fler brott - och att många människor sover sämre. Sådana idéer har gett upphov till uttrycket "mångalen". Men stämmer det verkligen att vi blir mångalna?

Nej, knappast! På ett BB (där barn föds) i Stockholm visade en undersökning att det varken föds fler eller färre barn i samband med fullmåne.

Inte heller verkar vi människor bli mer kriminella när det är fullmåne, enligt dem som forskar om brott.
(Lånat från ÖP)

Dagens ordspråk:
Skator är som maskrosor, illa omtyckta för att de är så många, men egentligen är de rätt fina!
(Okänd)

4 kommentarer:

Susanne sa...

Åh, jag älskar skator... och måsar...och änder, trots att det finns många av dem också :-)

mimmi sa...

Vilken häftig bild du har gjort :) Störtskön var den :)
och det var mycket intressant att läsa vad du skrev här .det var mycket som jag inte hade en aning om .. och ditt citat .. det var till 100% rätt :)

Månbeställning Tegnergatan sa...

Din trolldegskrans är verkligen görfin, den ser KÖPT ut!
Om du vid fullmåne får "galenskap" i fingrarna så beställer jag en kreativ skapelse av äpplen, clementiner, päron, bananer och KÖRSBÄR på toppen!
Tack på förhand.:-))))

AnnaKK sa...

Apropå ditt citat: Jag stod i köksfönstret i förmiddags och spanade ut. Fick syn på ekorren högt uppe i en al, rätt långt bort. Men jag såg ju tydligt att det VAR ekorren, och den långa svansen hängde rakt ner. :-) Sen plötsligt bara FÖLL ekorren fritt rakt ner mot marken!!! 8-X Herre gud, så rädd jag blev! Fast några meter innan den skulle slå sej fördärvad mot marken så flaxade den lixom till - och tog sej uppåt i luften igen. Och DÅ såg jag att det var... <:-) Just det! En SKATA...!

Man skulle behöva både sol- och månsken samtidigt om dagarna (och för all del även nätterna) nu, så man kan SE ordentligt!!! :-D