07 november 2010

Söndagstankar

God morgon! Tyvärr är inte denna bild tagen just nu...utan i januari i år! Fast inte här heller då, utan på Kanarieöarna. Lite varmare morgnar var det där. Att dricka kaffe på balkongen idag är inte att tänka på. -3 grader är det. Soligt, dock, men ack så kallt. Men till veckan ska det komma in lite mildare och ostadigare vädersystem. Det ser jag fram emot! ;)
Nu börjar flytten närma sig, det är lite svårt att fatta att vi ska byta lägenhet...Tänk om man inte trivs! Det vet man ju inte riktigt innan. Men jag har faktiskt aldrig flyttat någonstans där jag absolut inte velat bo, det är ju andra omständigheter som gör att man flyttar ibland. Och jag tycker det är rätt kul att "börja om från början, börja om på nytt", som Sven-Ingvars sjunger ;) Att få komma ut ur min garderob ser jag verkligen fram emot! :D

Jag har nyss läst en bok om befrielsen av Bergen-Belsen. Det var inte helt enkelt för de brittiska förbanden att ta sig an detta. Att veta hur man skulle vårda alla dessa människor som bara var "vandrande skelett" och som inte ens själva längre förstod att de var människor, det var inte lätt. Inte heller fanns det resurser i form av medicin och annan vård, det var ingen som hade kunnat föreställa sig vad som väntade innanför stängslen till koncentrationslägren. Boken heter "Befrielsen av Bergen-Belsen" av Ben Shepard och är intressant om man är intresserad av historia och hur människor har blivit behandlade.

Idag är det Gustav Adolfdagen som kan firas (?) med bakelser om man vill...Den 6 november 1632 stupade kungen i slaget vid Lützen. Jag tycker det är lite lustigt att man firar dödsdagar av gamla kungar men inte födelsedagen...men det är väl mer dokumenterat kan jag tänka, när de dog än när de föddes...

Dagens citat:
Förr var det ohyran som fick folk att flytta. Nu är det hyran.
- Kjell Sundberg

6 kommentarer:

Ohyra i Borås sa...

ÄNTLIGEN är din nya blogg PUBLICERAD!

Ja, att våga flytta är ett risktagande. Om det kan bli värre!
Tänk om det finns "ohyra" i ditt kök? Stora pansarbeklädda skalbaggar är inte att leka med har jag hört.
Enligt en tidning hände det som så i ett bostadsområde i Borås att de nyinflyttade möttes av en svärm skalbaggar stora som mamuttar.
De fick fly hals över huvud, illa bitna och rivna av de hungriga insekterna.
Båda fick terapi för att komma tillrätta med sin skräck och fasa. För den ena har upplevelsen utvecklats till en fobi för allt mer än två ben..........;-)

Insekta sa...

Fniss, allt som går på mer än två ben...........jag går på alla fyra vid fullmåne............

mimmi sa...

Ja det är väldigt oroligt att flytta speciellt om man har haft det lugnt och gott i den "gamla" bostaden .. det är bara att hoppas att det blir bra i den nya och att ni kommer att trivas där också :)
Ditt citat . det gillar jag skarpt ;)

Helene sa...

Vilken fin bild !!
Ha en mysig söndag.
Kram Helene.

Susanne sa...

Svar: ...shit, jag misstänkte det :-)

mammakero sa...

Visst är det ett vågspel att flytta! Det är därför jag blev så glad att vi fick den lägenheten vi nu bor i. För på visningen kände jag att här var hemma... Härifrån vill jag aldrig flytta!!!