09 november 2010

Zoonos

Aha! Nu vet jag vad reaktions-och kastningsfri besättning är. Kastning var ju vad jag trodde, att kor fick missfall (kan bero på sjukdomar). Reaktionsfria besättningar ville man ha för att de var då testade mot tuberkulos (och funna fria från denna sjukdom). (Jag haver googlat! ;)

Djurtuberkulos kunde smitta via mjölk från ko till människa (en s.k. zoonos) så det var viktigt att djuren i ladugården var reaktionsfria!

Nu testar jag att skriva i Windows live writer…vi får hoppas att det ser ut som vanligt i bloggen sen! :)

DSCN1228

Konos, ej zoonos!

5 kommentarer:

mimmi sa...

Det ser ju ut att funka bra :)

♥ Carina ♥ sa...

Googles är bra! I love googles!! ;)

jennifer sa...

hmm intressant :)

AnnaKK sa...

Tack för det svaret! Jag kunde inte helt släppa det heller, men fick inte fram något när jag Googlade... Men jag funderade faktiskt på om det inte kunde ha med turbekulos att göra. Än idag testar man väl djurbesättningar mot det!? :-)

soffie sa...

å då fick jag reda på nåt nytt idag då:)