06 november 2010

Mot motljuset!

Om man lyckas fånga motljuset genom ett gulnat nässelblad kan det se ut så här:
Och om solen kommer med i bilden gör det inte så mycket heller:
Det var is på fågeldammen i Mårbacka....
(Fotat med Lilla Blå, min ytte-pytte-kompakt)

Igår kväll var vi på en quiz-kväll hemma hos några goda vänner. Det är kul med kluriga frågor! (En del var vääääldigt kluriga ;) Värdparet hade ansträngt sig och satt ihop många olika kategorier, som t.ex Litteratur, Kriminalhistoria, Mytologi och något som jag tror kallas Sport :D. Som alltid är det svårast med årtal om man inte har dom innötta i hjärnan (som slaget vid Hastings.. :P) Men när startade t.ex Tv-serien Dallas i Sverige? Hmm...Nä, det visste vi ju inte...Men som tur hade vi en i vårt lag som visste när den allmänna folkskolan infördes! (1842).

Sen cyklade jag hem i den kalla natten, älven låg spegelblank, fast stanna och fota hade jag ingen lust med..

Dagens citat:
Hur ofta blir man inte stucken av en ros än bränd av en nässla?
(Selma Lagerlöf)

8 kommentarer:

Sagotegner5 sa...

Ja, Selma hon kunde skriva.
Bortbytingen är en riktigt tänkvärd saga om en trollmamma som stjäl ett människobarn. Trollmor lämnar sitt fula trollbarn hos människobarnets föräldrar som tröst......för att hon stulit deras guldlockiga lilla barn.

Mycket tänkvärd!

Ha en allra bästa lördag, om du går ut i skogen kanske du får se ett eller flera små TROLL!
Tag med kamera för bevis...:-)

Anonym sa...

Mmm vilka vackra bilder=)

Va kul med lite quiz..vann ni?

Ha en sköön dag i det underbara höstvädret, kramen Ninni

mimmi sa...

En sagolik bild ..den första var så otroligt bra :) hoppas ni hade det trevligt igår och att du inte frös fingrarna av dig när du cyklade hem :)
Nu blir det en tur till Segerstad .. kaffet är klart och smörgåsar nedpackat ;)

soffie sa...

Va fina bilder,ha en underbar dag i det vackra solvädret!

AnnaKK sa...

Vackert!!! :-)

En liten stund tidigare i eftermiddags var jag ute och motljusfotade lite jag också - men så gick solen i moln + att strömmen tog slut på kamerabatteriet ungefär samtidigt... Så nu sitter jag här vid datorn och rotar efter "klottriga" foton istället! :-)

♥ Carina ♥ sa...

Quiz är ju sååå roligt! Och det brukar vara en fördel om man är lite blandade åldrar :)
Härliga bilder, speciellt den sista föll mig i smaken.
Kram

mimmi sa...

Nu har man kommit hem igen .. det var så fint där på segerstad idag ..men vi fastnade och hamnade i ett samtal med en ortsbo .. och där stod vi i över en timme :)

mammakero sa...

Jättefina bilder! Motljusbilder är min grej just nu har jag märkt! HAHA!! Det lär komma bilder senare...