08 november 2010

Röda och vita rosen!

Jag har nu läst ut boken "Den vita drottningen" av Philippa Gregory. Den handlar om Elizabeth Woodville som gifter sig med Edward IV 1464. Under denna tid pågår Rosornas krig mellan de båda kungaätterna Lancasters röda ros och Yorks vita ros. Elisabeth Woodville var mamma till de båda prinsarna Edward och Rikard som tros ha mördats av sin farbror Rikard III (vår egen kungaätt är en västanfläkt om man jämför med den brittiska..)

Det jag däremot förknippar med Röda och Vita rosen är Mästerdetektiven Kalle Blomkvist av Astrid Lindgren. Och naturligtvis rövarspråket.. hehe..jag har ju hintat om att jag är expert på det. ;) Eller hur, Eva?

Jag minns inte riktigt hur vår version av leken var. Det finns lite olika har jag förstått, men man hade en "skatt" som man gömde nånstans och sen var man två olika lag, röda och vita rosen (som naturligtvis kommer från den engelska varianten). De båda lagen skulle...mjae...här kommer jag inte ihåg så mycket, men det var väl som alla andra lekar, att få reda på var de andra gömde skatten.

Om man pratade så mycket rövarspråk i leken minns jag inte heller, men i filmen om Kalle Blomkvist gör man det! "Kokalolasos fofinontot" sjungs det i ledmotivet!
Hon längst till vänster kunde varit jag för fyrtio fyrtiofyra år sen! Rorososa koklolänonnoninongog!

Jag tycker fortfarande om sällskapslekar!

2 kommentarer:

mimmi sa...

Tur du har böcker att läsa i och nu när det skall komma in ett riktig oväder kan det vara gott att lägga sig och mysa med en bok inne :)

Marie-Louise sa...

jaha så det är därifrån leken fått sitt namn, tack för informationen :D
Skulle man inte försöka ta någon ur det andra laget till fånga också som sen det laget skulle försöka befria? Eller ja det kanske var vår version av leken. Jag minns att vi lekte den under varma ljusa sommardagar :)