07 mars 2011

Baktankar!

Surdegsbröd! Blev väldans gott...Jag har ju aldrig koll på hur mycket jag har i av allting. 

Men jag gjorde en fördeg i förrgår på:
2 dl surdeg, 1 dl ljummet vatten och 1 dl dinkelfullkorn. Det fick stå över natten. 

Sen blandades det med 
1 l kallt vatten,
en liten bit jäst, typ 10 g 
1 dl havregryn, 
1 dl linfrön, 
1 dl solrosfrön, 
3 tsk salt, 
1 msk olja, 
1 dl kokt bulgur 
och så Vete Special till lagom konsistens. 
10 min i degblandaren. 

Jäste 3 timmar, upp med degen på bakbordet och flyttade över den (inte knåda!) till långpannan i form av två limpor. MYCKET mjöl på bakbordet...Jäs i långpannan c:a 30 min, sen gräddar jag i ugnen, 250 grader sätts den på, sen skruvas det ner till 200 så fort jag sätter in bröden. 40 minuter. 

Klart! 

Nästa gång blir det nog inte riktigt samma grejer i...det blir det aldrig. Men - bulgur, couscous eller matvete är jättebra att ha i, det blir saftigt då!
Ur min gamla kokbok (1948). Dricka! Hihi.. Men vadå för dricka? Knappast sockerdricka...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är många som gillar ditt bröd .. min gubbe .. men jag är inte så himla glad i sånt bröd .. jag är väldig kräsen ;)

Anonym sa...

Det verkar lite jobbigt - ditt bröd - så du har min fullaste beundran. Det ser helt fantastiskt gott och nyttigt ut. Men jag har i alla fall bakat egna semlor i år.
Kram/Kaj

AnnaKK sa...

Finns nåt gammalt hantverk som heter dricka-målning, har jag för mej. Kan det vara samma sorts dricka man anväder - nåt slags universalmedel som funkar till "allt"!? :-D

Har några egenhändigt tillverkade bröd-saker i frysen, som nog får ätas upp innan jag försöker producera några nya bakverk. Det går lite i perioder det där med att baka eget bröd - och ibland är det jättekul och ibland inte alls. Och när det inte är kul så kör jag med köpebröd ett tag. Tills jag har tröttnat på det samt retat upp mej tillräckligt mycket på hur dyrt och oprisvärt det dessutom är! ;-)

FÖrresten! Jag vet ett bageri som bara står och väntar på att nån ska ta över det och börja baka igen. Sugen???

i stora drag sa...

Länge sedan jag bakade bröd, men förr bakade jag alltid.

Det fanns något som hette svagdricka, som jag minns att man köpte av "drickakusken" som kom med liten flaklastbil i min stad på 60-talet! Har för mig att drickan såg ut som julmust ungefär.
/Pia