26 mars 2011

Här kryllar det av...

 fåglar! Av diverse färger och former. De här häckar inte utanför mitt hus förstås, utan i Hornborgasjön! Jag fick följa med Sofie dit på en fågelskådartur. Och vädret kunde man inte klaga på, sol, knallblå himmel och inte alltför kallt. Och så fåglar förstås...
 Det var sångsvanar där också. De sjöng lät mycket!
 Här har tranorna fällt ut landningsställen inför landningen på fältet! 
 Undrar hur många svanar det var där då? De räknades inte, och jag tappade räkningen rätt snart när jag försökte...
 Här är dansen i full gång! Det är yngre par som dansar mest, för att etablera kontakt och hålla ihop. Vad just denna dans hette vet jag inte? Zumba? 
 Svanarna har en annan inflygningstaktik än tranorna! 
 Mat finns det här, det är därför de väljer just Hornborgasjön framför andra ställen. Förr var det överbliven potatis från närliggande brännvinsbryggerier som lockade, men nu läggs det ut korn åt de små pippina! 

Nästa helg är det förmodligen ännu fler fåglar där och förmodligen ännu fler människor också. Idag var det lätt att få parkering och lätt att komma intill utsiktsplatserna för att skåda fåglar.
 Tofsvipor fanns det i mängder också! Inte visste jag att de var så vackra, de flyger ju mest omkring i luften när man ser dom. Sen såg vi ormvråkar, gäss, rådjur och kråkor! Och en skylt där det stod "Varning för ormen"..hmm...vi hann inte stanna och fota, men nu är jag nyfiken på vad de hade där, hihi...

7 kommentarer:

soffie sa...

wow säger jag vilken dag och va trevligt vi hade.
Om jag bodde närmare skulle jag åka dit igen.
Tack för att du ville följa med och dina bilder är ju jättebra,
kramen

mammakero sa...

Jag hörde av Soffie att ni nästan var hemma hos mej och hälsade på! Jag bor ca 200m snett bakom kyrkan, längs en kullerstens gata.

Tofsvipor är väldigt "bögiga" fåglar, de struttar fram med huvudet högt... Hahaha!

mammakero sa...

Du har ju berättat om Downton Abbey, att det blivit ditt favorit program. För första gången såg jag det ikväll och då var det sista avsnittet! Nu vill jag se hela serien!

AnnaKK sa...

Men vad KUL att du kunde hänga med dit! :-) Hur många tusen fågelskådare fanns det på plats???

Nån gång skulle det onekligen vara roligt att se det där stället - och alla fåglarna. Men det är ju rätt långt härifrån... <:-)

Nu är det bara drygt 10½ timme kvar till publicering av Tema52! Fniss!!! ;-)

Anonym sa...

Hej igen!

Såg nyss i Soffies blogg att ni hade åkt bil i 2 timmar - jag trodde inte ni hade så långt dit. Vad det kan vara härifrån vet jag faktiskt inte...? Ska kolla!!!

/AnnaKK

AnnaKK sa...

Omkring 25 mil tror jag. Då hade ni ju inte så hemskt mycket näramre faktiskt. :-) Ses där nästa (v)år??? ;-)

Mimmi sa...

Men så himla kul att ni kom dit :) Det måste ju ha varit rena himmelriket att få komma och få se alla dessa fåglar :D
härliga bilder :)