15 mars 2011

Vårtecken!

Jag träffade MIMMI nere i Stadsträdgården förut, vi letade efter något som skulle få oss att se ljuset i vintertunneln. Och faktiskt, trollhasseln blommade! Förra året vid samma tid var den lite senare i utvecklingen. Men i år hade den slagit ut! Den är så himla fin!
Jämförande studie mellan några år! Samma datum! 
Närbild av blommorna. Fotat med Lilla Blå bara, jag orkar inte släpa med någon av de större kamerorna på stan. Särskilt inte om jag tänkt handla lite på vägen hem. 

Och titta här då! Lite grönt! Va? Är det städsegröna växter? Järnek och murgröna...jaja, de är ju gröna året om, fast visst är det härligt att se en annan färg än vit i alla fall!

Green road...
Några mystiska figurer som spanade in oss...de är nog spioner från yttre rymden..
Den här hade också ett öga längst till vänster! Och det har jag INTE klistrat dit ;)
Snart kan de nog inte åka nåt annat än vattenskoter här...hoppas jag! Men det dröjer nog ett bra tag innan all denna is är borta!
Ett annat vårtecken: En jacka! Fyndat på Myrorna som vanligt, jajamän! Bara 85 krisch! Ungefär vad man får betala för en flaska hyggligt vin. Men nu köpte jag inget sådant utan en jacka i stället! Stl 36 bara...men om jag inte blir alltför "bre över rava" i år så ska jag kunna ha den ett tag...fast man vet aldrig, den här åldern jag befinner mig i är opålitlig!

 

7 kommentarer:

Mimmi sa...

Vilka häftiga bilder du fick .. den gröna stigen... den var ju kanon fin :)
men bilden på den gul/röda blomman .. den var så vacker :)
Ja här ser man på dina års bilder .. att vi har våren lite tidigare i år än förre året :)
Så du hittade något inne i affären .. det var ju bra och den såg bra ut och ett bra pris också :)
tack för sällskapet idag :D
kram :D

AnnaKK sa...

Vilken fin stadsträdgård ni har! :-) Och härliga foton du visar upp från den!

Ska det vara röda bär på järneken nu? Inte på min, tror jag. Den har precis töat fram ur en snödriva, där den har legat nedpressad mot marken i ett par månader... Lika så mitt buxbomklot - som inte längre är ett klot utan tämligen tilltufsad. Får se om det går att klippa den rund igen lite längre fram, eller om den måste få en ny form. :-)

Jag köpte en ny jacka på rea för ett tag sen, men envisas fortfarande med att vilja ha den gamla. Fast nu spricker dragkedjan upp varenda gång jag har den på mej, och innan idag var det endast med hjälp av övervåld som det gick att få upp den när jag skulle ha av jackan efter en promenix. Suck! Den har varit så BÄST, den jackan!!! <:-) Men, men...

Droppfotot från morgonens inlägg... Nja, det var faktiskt inte alls svårt att ta det! Det var takdropp ner i en liten rännil av vatten, och dropparna var väldigt stora och som du ser blev det väldigt stora bubblor och stänk också. Jag glömmer alltid att jag kan använda seriebildstagning till såna foton, men faktiskt tycker jag det blir bättre om man försöker tajma in själv när man ska trycka. Man får ju göra det ögonblicket innan droppen plaskar ner i vattnet - då blir reaktionstiden perfekt med kamerans och fotot tas i exakt hundradels sekund! :-D

Maria Thorbjörnsson sa...

Som jag skrev till Mimmi..dubbelt upp på vårtecken..jiiippiii..den e på väg..ha det..Maria

soffie sa...

Å va rolig den blomman ser ut härligt att nåt orkar blomma när det är så kallt.
Kramen

mammakero sa...

Jag är så faschinerad av trollhasselblomman! Så häftig! Har aldrig sett den i verkligheten...
De där figurerna från yttre rymden, kanske är de marsianer som dottern berättade om igår.
"Vad säjer Marsianerna till människorna, när de landat på jorden?"
"Hej jordgubbar!"

södersol sa...

Två tiopoängare, en sagolik trollhaselblomma och en urbillig jacka.
Vilket kap du har gjort, nä du kommer säkert inte att bli bre som en lagårdsdörr över baken!

Ha en solig dag på Bällävu

Anonym sa...

Mmm läckra bilder0) Men om det finns läskiga växter som spanar på en vet jag inte om jag törs gå till Stadsträdgården..haha.

Snygg jacka..bre över rava...du, nää skulle inte tro det=)

Ha en gooo dag, kramen Ninni