21 januari 2011

Boktips!

 Anna växer upp i de norrländska skogarna tillsammans med sin mamma, pappa och två äldre bröder. Men när hon är sju år förändras hennes liv för alltid. Den äldste brodern försvinner och strax därefter tar båda hennes föräldrar sitt liv. Mellanbrodern är också spårlöst försvunnen och Anna växer upp hos sin moster. 

Man får följa Anna vid sju, tretton och tjugotre års ålder. Mesta tiden av boken utspelar sig i nutid när Anna försöker ta reda på vad det egentligen var som hände den där hösten. Hon är mycket destruktiv och har stora ärr på benen. Hennes vän Mirja försöker få reda på hur Anna fått dom, men något svar tar det lång tid innan hon får. 

Boken är spännande och språket är lättflutet.Författaren beskriver det norrländska svårmodet lika bra som storstadssvårmodet. Slutet är inte vad jag hade väntat mig och jag lämnar Anna med vemod.
 Rekommenderas!
Och så har jag lite fler böcker att läsa då...
Jag visste inte att det fanns muränor i Klarälven! Denna har antagligen spolats upp i höstas och frusit till is...hmm..törs man cykla förbi där när den tinar upp?  

6 kommentarer:

mimmi sa...

Jag tror nog att du lugnt kan cykla förbi där sen till våren .. de trivs inte när det blir vår utan då flyttar de till nordpolen ;)
Det blev väldigt fina porträtt bilder tyckte jag .. den sista på ett åringen var ju kanon

AnnaKK sa...

Muränorna hugger väl blixtsnabbt, har jag för mej - så vore jag du skulle jag passa mej väldans noga!! ;-)

Jag har promenixat omkring i solen i flera timmar idag och verkligen njutit av det underbara vädret! :-) Och kompaktkameran har varit med, och inte legat i fickan riktigt hela tiden... Men nu är det ju helg igen, så det vet i fåglarna när jag hinner ta mej an de nytagna fotona. Kanske inte förrän på måndag... <:-)

Fin-fina porträtt i förra inlägget!! Det där objektivet är super till såna. :-)

Ha en skön fredagkväll! :-)

Omslagsbild ifrån söder sa...

Ska nog låna norrlandsboken, omslaget får mig att minnas min bilresa genom Sverige.
Därute i vilmarken körde jag min bil genom myrmarker och skog.
Helt allena och vägarna var raka i det oändliga med omslagsbildens
påminnelse!

soffie sa...

tänk snön skapar de mest konstiga formationerna ,
låter som en bra bok,
ha en toppenhelg

Bea sa...

Hej!
Trevligt att du lämnade ett avtryck så jag hittade din fina blogg.
Bra boktips, men tyvärr hinner jag läsa väldigt lite, men det händer visserligen.
Ha ett skönt veckoslut! /Bea

Peters bildmagi sa...

Tack för kommentaren :-)