07 januari 2011

Varde ljus!

Morgonstråle över Bellevue...En mycket kort stund såg det ut såhär och jag skyndade mig att fota lite genom fönstret. Jag har inte grejsat om bilden i något fotoprogram! Bara gjort den lite mindre och beskurit den något. Men i övrigt är det originalfärger. Och kontrast. Och allt annat också. ;-) 
 sjöng ju Svenne Rubins en gång i tiden..Vet inte om man kan kalla denna bil Californiavit? Den kanske har varit det en gång. Nu var den rätt rostig...Bellevuerost...Men visst är det roligt att gamla bilar lever än. De måste vara betydligt lättare att mecka med än dagens "el-bilar".  
 Igår inhandlade jag en sådan här liten flamingoblomma (Anthurium). En sorts mini-variant! Den ska trivas bra i öster- eller västerfönster och vill inte ha under 18 grader! Då kommer den att trivas här...Det lät som en beskrivning av mig själv ;-) Fast jag trivs bra i söderfönster också. Men det har jag inga nu. 
Mjaha? Och vad är det tro? Tunnelbana? Vinprovningsaffär? Inomhus-uteservering? I don´t know...den som lever får se! Jag ska hålla ögonen öppna. Detta var inne i Duvanhuset. 

Jag driftade mig till att cykla idag...hehe..jorå, det gick bra. Man får hoppa av och skutta lite ibland över snövallar och så, men det var hyfsat plogat på de flesta g/c-banorna. 

MEN - de kunde ju ha skrapan lite längre ner så snön inte blev så bucklig. Det är INTE kul att cykla på sånt underlag. Bilarna kör ju och sliter bort snön snart på sina vägar, så för dom är det väl inga problem, men man blir lite mörbultad efter en cykeltur...kanske ska hålla mig till motionscykeln i källaren ;-D Fast då kommer jag inte till bibblan eller affären...

Visst går solen ner längre åt väster nu, eller inbillar jag mig bara...? 

13 kommentarer:

AnnaKK sa...

När jag skulle till jobbet i morse var det mer plats på trottoaren (iallafall om man räknade dem på båda sidorna av vägen) än vad det var på gatan inne i tätorten... Det gick INTE att mötas med bil, utan då fick man försöka pressa sej in mellan snövallarna och släppa fram den mötande bilen... :-( Fast sen kom visst nån traktor och forslade bort en del av snövallarna, så när jag skulle hem igen var det lite mer plats - men inte så pass att man kunde möta en lastbil eller buss! Och trottoarerna var forfarande i bättre skick än huvudgatan... Men med tanke på hur många gamla det bor på orten så är det nog bra, för man vill ju inte gärna ha dem linkandes omkring mitt i gatan bland bilarna med sina matkassar, hundar, stavar, käppar och rollatorer... <:-) Barnen och ungdomarna lyser med sin frånvaro, och jag tvivlar på att de är på "Klinten" och åker pulka eller skidor. Nä, de gör nog som jag; ugglar framför sina datorer!? ;-)

När det gäller bildbehandling så är det några saker jag gör med krasst sett alla foton innan de publiceras, och det är att beskära, dra lite lätt i reglaget för "nivåer" samt skärpa dem en aning. Och så får de ram och signatur också, förstås. :-) Fast på sistone har det hänt mer med de allra flesta fotona - vad annat kan man roa sej med så här års!? (Utöver snöskottning och vedbärning)... <:-)

Anonym sa...

Solen har redan "trillat ner" för idag, men jag ska kolla i morgon (eller en annan dag) om din teori stämmer!! :-)

/AnnaKK

soffie sa...

härlig dag det blev idag med sol å +.
imorrn ska jag nog gå tipsis du kan väl slå en pling eller smsa om du vill med jag kan hämta dej så slipper du cykla!
kram

mimmi sa...

Woow .. den första bilden .. man känner lite biblisk när man tittar på den.. en helt otrolig vacker bild och kanon bra fångat av dig .. detta är en bild som jag verkligen gillar :)
Ja nu är det inte lätt att cykla inte ens här uppe där de brukar hålla ordning nu hinner de inte med.

södernyfiken sa...

Ja, vad kan gömma sig bakom de stängda dörrarna?

En KLUBB för BLIVANDE rymdfarare,
myrforskare, hatablommorallergiker,
rökamerfolk,celibatmedborgare,
munvattendiggare,snarkarmotståndare
eller något annat spännande??? *S*

Du får ta dig en titt när dörrarna slås upp!

Fröken M sa...

haha... du hade nog ganska rätt trots allt, det var verkligen bara på rudsvägen de hade snöröjjt ordentligt ! Längre in på området var det ett mindre kaos, men nu är det pulka som gäller för viggos del när vi är ute så det funkar i alla fall. Och trots allt - jag gillar ju snön ;) Ha en härlig dag !

Susanne sa...

Haha, vinprovaraffär vore ju toppen, med hemkörnings-service...ja av både kunder och varor :-)

Anonym sa...

Men det läste jag ju i tidningen idag vad som skulle öppnas där..har redan glömt det.
Nää kollade det var i Arkaden som det skulle öppnas en Gymgrossist=)

Ja plogningen är ju under all kritik..
Ha en goo dag.kramen Ninni

jennifer sa...

inomhus-uteservering lät trevligt tyckte jag!

Lambergsfrua sa...

Visst har solnedgången flyttat sig lite åt väster - eller sydsydväst eller vad man ska säga. Härligt och lovande!
Att cykla i Karlstad nu måste vara ett mästarprov - att köra bil är som att åka på en illa preparerad puckelpist. jag vet att snöröjarna sliter hund och jobbar så ögonen blöder, men de hinner inte rensa undan, förrän det det dimper ner mer sånt där vitt luddigt elände från himlen.
Jag har tröttnat på det för länge sen.
Ditt foto från balkongen är suveränt vackert -tack för att du visar det!
Önskar dig och sambon en skön lördagkväll!
Varm kram,
Lambergsfrua

AnnaKK sa...

Ja, det där med att vara intuitiv och glad i att improvisera, är bara att göra sej själv en riktig björntjänst... Suck!! <:-) Men alternativet är ju å andra sidan så-å-å-å tråkigt!!! (Väga, mäta och anteckna - typ!!)

Lasse sa...

Fin bild när solen(ljuset) tittar fram ! Fin gammal go Amazon också, man blir nostalgisk, Hälsar
/Lolasossose

mimmi sa...

Men hallå !! jag väntade mig att få se en bild av den måne du tog på i går kväll ;)