04 januari 2011

Passgång?

Mitt pass har pass-erat "bäst-före-datum"! Mjaha...vad gör man nu då? Tar en bild och promenerar cyklar tar sparken bussen till polisstationen för att ansöka om ett nytt...ifall man skulle få för sig att åka utomlands nån mer gång. 

Fast flyga...uuuäääähh...vet inte om jag vill faktiskt. Och när jag läste om den där senaste incidenten med inrikesflyget, jisses! Hade jag varit med ombord hade jag nog fått en hjärtinfarkt! Jag är ju så himla flygrädd...Men pass kan ju vara bra att ha även om man inte ska flyga...

Kan man ta en bild från datorn och knalla iväg med? 
 Den här kanske? 
Eller denna? 
 
Nähä...ska det vara en alldeles nytagen bild i en automat? Eller...Jag har ju nyss hittat till Picnik, en jättekul sida där man kan göra om bilder, där kan man säkert göra ett snyggt passfoto! ;-) Man kan ju alltid prova! 

Jaha...nu har jag läst på om pass. Det kostar tydligen 400 kronor och så måste man ta ett passfoto där. Sen får man sätta sitt fingeravtryck på passet också och så gäller det bara i fem år :( sen får man upprepa hela proceduren igen. Hm...mitt allra första pass gällde i fem år, men då var jag under arton och skulle tågluffa runt i hela Europa! 

Det står också i det (mitt första) passet att jag var 168 cm lång, men deeeet har jag nog aldrig varit. 165 är nog mer med sanningen iöverensstämmande! Få se vad som står i detta nya sen då. ;-)

Men 400 kronor :-( Det får nog vänta lite... 

4 kommentarer:

Söderpass sa...

Haha, JAG kan flyga....!
Håller med att det inte är kul att sitta i en metalltub men ju större desto bättre för då blir upplevelsen av något som är ett FLYGPLAN mindre.
Va sägs om att ha med en burk ETER för själv-sövning? Efter start tar man några djupa andetag ur burken och vips så sover man i några timmar. Proceduren kanske får upprepas några gånger, det beror ju på hur länge flygningen varar.
Ja, det där med att befinna sig i luften och inte ha mark under fötterna är ju lite stressande, det går ju inte att GÅ av om man skulle vilja det!

Passagerare till flygvärdinna -

Jag vill stiga av här, min kusin bor precis nedanför berget som syns nu genom molnen.

Flygvärdinna - Med eller utan fallskärm?

Passagerare - Med fallskärm, tack.

Flygvärdinna - Jaha, tjänsten kostar 2.800 kr. Vill du betala med kort eller kontant?

;-))))) Hahahaha!

Yvonne sa...

Sign Söderpass har en poäng där! Det går ju inte att kliva av även om man vill, det kan man ju annars på de flesta åkdon även om det skulle bli krångligt. Men det är klart, en Finlandsfärja är ju inte det lättaste att gå av från. Men min klaustrofobi+flygplan är inte speciellt kompatibla...

SOFFIE sa...

ska ni iväg till värmen ni med?
jAG FIXADE MITT PASS PRECIS INNAN DE NYA KOM Å DET GÄLLER ÄN DÅ VAR DET JU 10ÅR:)
HA EN TOPPENDAG

AnnaKK sa...

Jag har inte haft giltligt pass på massor av år. Det är en bra anledning till att inte behöva flyga! ;-) Och inrikes tar man ju tåget - för det känns ju mest naturligt för en som nästan bor på stambanan! Eller kanske snarare bilen - det väl ligger allra närmast till hands för en som delar tomt med si så där 7-8-9 stycken bilar. :-D