22 januari 2011

Bombus! (Humlor alltså)

 Min vän E har önskat sig mer humlor här! Så jag rotade lite i den digitala fotopärmen och hittade några stycken! 
I Sverige finns 39 arter av humlor om man räknar in snylthumlan! (I hela världen c:a 250 arter) På våren bygger den övervintrade humlan ett bo som kan vara beläget i ett sorkbo eller nåt liknande. Där bäddar hon lite fint med gräs och annat mjukt. 

Sen lägger hon ägg i sitt bo och alla dessa är arbetarhonor som inte är befruktningsdugliga. De tar hand om de ägg som drottningen lägger sen. Och då kläcks både hanar och nya drottninghumlor. 

Humlehanarna samlar inte in pollen och nektar utan äter upp allting omedelbart! Sen flyger dom omkring och avger en doft av rakvatten feromoner för att locka till sig parningsvilliga ungdrottningar (varför tycker jag att jag känner igen det här ;-) som på hösten övervintrar och så börjar allt om från början...

Så de där stora humlorna man ser på våren är drottningar. 

Nu börjar snart handbollen Sverige mot Serbien! Det ska bli spännande!
 Update: Det VAR spännande! Och Sverige vann! Tjoho!

Förresten löste min vän E gåtan med rullatorn i det förra inlägget. Det är naturligtvis en rullator för SIAMESISKA TVILLINGAR! De måste ju alltid gå ut tillsammans och det kan vara praktiskt om en kan "pötta på" ;-)

4 kommentarer:

mammakero sa...

Bombus, vilket passande namn! Som vanligt vackra närbilder!

soffie sa...

hihi vilket coolt namn imorrn ska jag gå tipsis,får se vad det handlar om då!fina bilder ny längtar jag ännu mer efter stolpjakt å sommar......

HUSnrNIO sa...

Vilka fina bilder! Längtar efter vår sommar sol och värme när jag ser dem. Ha en trevlig lördagkväll.

mimmi sa...

Tänk när man får krypa runt på sina knän .. få skrapmärken och svårt att ta sig upp på två ben igen.. men oj som man längtar till den tiden ;) så fina och underbara bilder som gör att jag vill ha den tid NU :)