31 januari 2011

Dagens pausfågel är

 Sparvhöken! (Accipiter nisus) 
På besök i den numera världsberömda björken utanför min balkong. Det får bli en siluettbild för ljuset var inte det bästa vid den tidiga timmen som den satt där. Ja, den satt ju bara några minuter och spanade på småfåglarna, men vid åttasnåret på morgonen är det inte mycket till ljus. Men visst syns det att det är en sparvhök! 
Inte konstigt då att småfåglarna flyger snabbare än sin egen skugga! Fast det här var ju lite senare när solen gått upp ordentligt och himlen var oskyldigt blå. Nu är den inte lika blå längre utan grå. Och av höken har jag inte sett röken. 
 
Men nu kommer jag att spana...
 
Bra cykelväder har det varit idag, mest ner till stan då det var härlig medvind. Men när jag skulle hem var det inte lika härligt längre för vinden hade inte haft vett att vända ;) 

4 kommentarer:

mimmi sa...

Haha .. ja nu är du väl fast vid ditt fönster nu .. och vågar du gå ut ? för tänk om den kommer tillbaka då ;)
Det var häftigt att den kom och satte sig i "din" björk :)

AnnaKK sa...

Där är den ju!! :-D

För ett tag sen såg jag ju sparvhöken här nästan varje dag - men nu var det länge sen sist. Undrar om nån annan, större fågel, har tagit den??? 8-I

Kunde studera rådjurens klövavtryck på vägen idag, när jag gick för att hämta posten. De verkar ha slirat en del när de tog till flykten, för vissa spår var ju stora som (små...) "älga-trön"! :-D

soffie sa...

å va häftigt att se den så nära,

K.E. sa...

ja man kan ju kalla sparvhöken för pausfågel...när han kommer slutar alla fåglarna äta här...dom liksom tar en "paus" en stund...