09 januari 2011

Framtiden är ljus!

Igår droppade det friskt här på eftermiddagen och kvällen. (Bilden ovan är från en tidigare, soligare dag). Jag tycker det är himla skönt att snön försvinner, fast nu är det väl halt som attan ute... 
 Någon som verkar ha klarat vintern genom att överleva på bananer är BIGFOOT! Man borde se spår i snön efter honom...men inte då. Märkligt. Han kanske bor i en igloo uppe i skogen, hmm...kanske jag ska ta en tur och leta!  
Här är en annan bananformation. Fast denna är inte ätbar. Inte blev det så bra bild heller som jag hade tänkt, men det kanske är svårt för kameran att mäta ljuset, det är ju nästan inget ljus ;-)
 
En spännande bok kan jag tipsa om och det är Nostradamus försvunna profetior av Mario Reading. 
 
En dödlig konspiration. En uråldrig hemlighet.
Nostradamus skrev 1 000 verser med profetior. Endast 942 har återfunnits. Vad har hänt med de försvunna verserna och vilka profetior innehöll de? Två män med olika bakgrund och med vitt skilda intentioner inleder en skräckinjagande jakt efter svaren. Adam Sabir, en författare som desperat försöker rädda sin dalande karriär och Achor Bale, medlem i ett uråldrigt hemligt sällskap som hänger sig åt de tre antikrist förutspådda av Nostradamus: Napoleon, Hitler och den kommande.
Mysteriet kring Nostradamus profetior leder dem via romska sällskap i Frankrike till en labyrint av gåtor.
(Texten ovan lånad från Bokia) 

Boken är verkligen spännande, med föredömligt korta stycken och man kan kalla den för en sträckläsningsbok som skulle passa bra som film! 

Nostradamus själv var en fransk matematiker, läkare och astrolog som skrev ett antal profetior som sägs förutse framtiden från 1500-talet och framåt. De skrivna texterna anses dock vara ganska kryptiska och ska kunna tolkas lite hur man vill. 

"Que sera, sera, what ever will be, will be, the future not I can see, que sera, sera" sjöng Doris Day och så får vi väl också se det. 

Själv siar jag om att vi får en ganska blåsig dag idag, c:a 3 grader varmt och lite sol! Få se om det slår in ;-) 
(Jag hade gärna velat förutspå 20 grader varmt, men då skulle ingen tro på mig...)

10 kommentarer:

Anonym sa...

Det är läbbigt ute...usch blött&halt.

Ja kan du spå 20 grader varmt så vore det underbart=)

Tänk om du kunde hitta bananätaren nångång..eller är det du som lägger ut skalen(*Hihi*)

Ha en skön dag.kramen Ninni

Susanne sa...

Svar: Ja visst är det märkligt, har man rakt hår så vill man ha lockigt och tvärtom :-) men i mitt fall så får jag nog nöja mig med mina krussiduller i håret...de är svåra att tygla har jag märkt :-)

Bigfoot verkar spännande, glöm inte kameran när du ger dig ut o letar för det här vill vi se!

Söderfläskfile sa...

Kanske Nostradamus förutspådde BIGFOOT?
Du får försöka hitta de försvunna profetiorna!

Ewa sa...

Tack för tips om böcker på min blogg. Ska kollas upp direkt. Älskar engelska 1800-talsserier jag också - ALLTID! Just nu Emma, Cranford (synd att det bara var 2 avsnitt). Ha det gott! /Ewa

mammakero sa...

Jaa, det är ruskigt halt och svårt att ta sej fram ute. Det enda jag hoppas på är att det inte fryser på, för då blir det ännu svårare!
Häftig bild i inlägget om Varde ljus! Försökte oxå fotografera månen, men det gick heller inte så bra...

soffie sa...

blä vilken halka ,så idag får jag göra nån slags motion här hemma istället,
härligt soligt å 5 + iallafall och jag såg asfalt ute på vägarna förut wow...vi är på väg till våååår:)(men det dröjjer nog länge än men längta kan man ju göra.

jennifer sa...

sv: ja den sidan är väldigt intressant! ja precis, alla turister som fotar allt och alla! så varför inte!

mimmi sa...

Men det var då som själva attan .. kan han inte ens lämna spår på spåret heller..den där Bigfot.. det är ju inte konstigt att det är så svårt att hitta bevis på att hann finns när han kan göra sig så osynlig ;)

AnnaKK sa...

Hoppas dina väderprofetsior håller - och att den 20-gradiga snart också blir verklighet!! :-)

Apropå banan-foton... Jag köpte senaste numret av tidningen FOTO och i den står det om en kille som har haft som projekt att plåta just bananer! Riktigt coola bilder har han fått till. Ska kolla upp om de finns att se nånstans på nätet också... Återkommer!

Anonym sa...

fredrikodman.com/

Lite trögladdad hemsida, men kolla gärna ändå. Bananerna hittar du via länken "bent stories". :-)

/AnnaKK