29 januari 2011

Vettstuga?











TVÄTT OCH ETIKETT


Jag står här och jag hänger tvätt
jag undrar om jag hänger rätt
jag kanske hänger tvätten snett
jag kanske har för lite vett
att va betrodd att hänga tvätt
den kanske är för dåligt vätt
det kanske inte blir så slätt
på tvätt så känner jag mig mätt
att hänga nätt är inte lätt
men jag gör på mitt eget sätt
jag slänger tvätten - rätt och slätt!

Såhär skaldade jag för några år sen och banne mig om jag inte tycker likadant idag. Det tvättas nämligen. Vardagsmotion kallas det. Och när man bor tre trappor upp och har tvättstugan i huset bredvid så blir det en del steg. Men det är rätt roligt att tvätta och ännu mer roligt att stryka! Tyvärr har jag alldeles för lite stryktvätt ;)

Jag fick också upp alla 37 kärnorna ur sylten igår. I början går det lätt att hitta dom, men när man fått upp sisådär 33 då får man rota runt lite mer. Och att hitta den trettiosjunde...det är en utmaning! Tänk om det inte var nån kärna i ett av plommonen? Vågar man äta sylten då? ;) Men jag hittade som sagt alla och sylten blev vääääldigt god. Plommonen har varit nedfrusna hela, direkt från ett plommonträd nära mig på Hammarö. 

Idag är det soligt här och temperaturen kanske hamnar på plusgrader om vi har tur. Jag ska gå upp på vinden och rota fram mina Smithianthaknölar och plantera om dom. 

Denna bild är från förra året men de här rhizomerna ser antagligen likadana ut nu :D Jag har en gul, en gul/rödprickig och en narrhuva som är röd med vita prickar. Det tar ett tag för dom att komma igång så nu får de vakna antingen de vill eller inte. De har stått på vinden ihop med mina pelargoner (som ser ut att leva faktiskt!). Det är rätt ljust och svalt däruppe och antagligen perfekt övervintringsklimat för såna här växter.  
  


1 kommentar:

Anonym sa...

Oj, vad du kan. Men finns det ingen hiss? Eller kanske plats för tvättmaskin i badrummet eller köket. Också detta med att kärna ur sylt. Jag vet vilket jobb det är att plocka kärnor ur våra bigaråer när jag ska göra min goda bigaråpaj. Kanske jag bjuder dig på det när du kommer hit och fotar så snart jag blivit fri?
Heja på värmen - snart kommer den. Solen skiner faktiskt nu. Och på måndag ska jag snacka allvar med min läkare och fråga om det möjligen inte kanske kan vara så eventuellt att han har glömt kvar något - kanske en bit av en kateter - i mitt högra knä.