24 januari 2011

Over the mountain....

Jag gick ut lite i det vackra vintervädret kalla helvetet som kallas januari. Man behöver ju få lite ljus...
 Isig väg, så här får man ta det easy ;-)
 Sen gick jag in i skogen. Och där får man verkligen motion för träden har böjt sig så man får krypa under dom. Eller kliva över om man är en älg.
 Sen tornade Mount Everest Bellevue upp sig framför mig! 
(Mount Everest är 8.848 m högt och först att bestiga det var Sir Edmund Hillary och Tensing Norgay 1953. Detta vet man med säkerhet. Eventuellt hade George Mallory nått upp redan 1924 men detta är oklart eftersom de inte funnit kroppen) 
 Måste man ha om man ska bestiga berg! Här har någon gått före mig som tur är. Jag klarade mig utan syrgas och var mäkta stolt när jag kom upp! (Ärligt talat var branten kanske tre meter ;-)
Everest har ju sitt berömda isfall och Mount Bellevue ville inte vara sämre. Och vem är det som skymtar längst bort...kan det vara...Bigfoot? :o

Det finns många böcker om Mount Everest och dess betvingare. Jag är märkligt fascinerad av detta trots att jag är vansinnigt höjdrädd. Men att ligga i soffan och läsa om allehanda faror de utsätter sig för går väl an. :-D

Tunn luft av Jon Krakauer
Himmel över Everest av David Lagercrantz
Drömmen om Everest av Jeffrey Archer 
är tre böcker som jag läst om Everest, det finns säkert många fler.   

2 kommentarer:

mimmi sa...

Men ojoj så duktig du var att bestiga ett sånt isberg .. PÅ HELA 3 METER..det var bra gjort ;)
och nu har du fått bigfot på bild också ja i alla fall hans ögon ser det ut som :)
Jag var aldrig inne i skogen .. jag var så klyftig (för en gång skull) att jag håll mig på cykelstigen :)
Du har fått bra bilder i alla fall på din underbara soliga promenad ;)
kram :)

mammakero sa...

Härlig promenad, med kringelkrokar och äventyr! När det först töat och sedan frusit på, då går det lite lättare att ta sej in i skogen och göra sina egna stigar. Då är ju snön hård.
Tänk att ni hade en bigfoot i Bellevue!