12 december 2010

Att niga för nymånen

Jag har nigit för nymånens skära
tre gånger till jorden nu.
Och om månen kan ge vad vi önska,
så niger jag tre gånger till,
och krona jag bär,
när marken sig klär
och björkarna gunga av grönska
och lärkorna spela sin drill.
Det är långsamt att önska och önska.
(Bo Bergman,  ur Flickan under nymånen)

Fantastiskt hur himlen kan ändra färg på bara en stund. Det här är ju inte nu på morgonen utan igår morse. Det är två kajor som sitter och jämför vem som har snyggast profil. Jag röstar på den till vänster! ;-D
Alldeles nyss satt hackspetten i ensamt majestät högst upp i trädet och såg ut över granskogen och tänkte nog ut vilket träd han skulle hacka på idag. Eller han kanske mer är och hackar på fågelmat vid den här tiden på året. Kallt är det idag igen, -10,5 just nu :-( Igår var det åtminstone "bara" -3...
Jakten på mina IFO går vidare...(Identified Flying Object).

Dagens citat:
Vi skapar världen genom våra tankar
(Buddha)

4 kommentarer:

Tanklös södertant sa...

Idag tänker jag inget vidare bra
(Självförvållat) så i min värld just nu blir det inget skapat utan den lär stå stilla.

Snurra min jord............nä,tack.

AnnaKK sa...

Jag bugade mej för solen för en stund sedan (eller inte kanske - men jag kunde ha gjort det! Härligt vinterväder!!!) - och traksade sedan ut med kameran i högsta hugg med siktet inställt på en ny paparazzi-attack mot småfåglarna. :-D

Sen började det snöa lite lätt, och det var vackert det också. Övergick till att fota gamla äpplen och nypon i yrsnön. :-)

Därefter klev blev jag möjligen själv lite yr, och klev miste mellan väg och mark och fick hela vänsterskon full med snö (och eftersom det var makens sko, fick det plats en hel del i den... Hm!) Och då gick jag in! <:-I

Anonym sa...

Och nu såg jag vart ordet "klev" (som plötsligt bara försvann när jag skrev!?) tog vägen... <:-)

Ja, ja...

Outgrundliga äro tankarnas väg - och tydligen ordens också! <:-)

/AnnaKK

mimmi sa...

Din jakt blir säkert lyckat till slut ger man inte upp så blir det utdelning till slut .. har jag hört :)