01 december 2010

Fylla!

Igår fyllde jag år...och det är ju enligt någon väldigt bra om man tänker på alternativet ;) Även om jag börjar få lite "åldersnoja", åren går så fort och om tjugo år är jag 74 (!) om man får ha hälsan, huuu....

Men igår kom systerdottern och mina små...ja, vad heter det? Finns det något bra ord för "systerdotterbarn", för det är ju för långt att säga..

Jag fick en julros, ska försöka se till att den överlever...
Och det är inte lätt att krypa omkring när man blivit förvandlad till en kålmask ;). I denna kyla måste ju det tas på mycket kläder!
På kvällen blev jag bjuden av sambon på Via Appia här i stan. Där fick man en rykande varm lavasten med en köttbit på (det fanns olika saker att välja på) och så stekte man den själv! Jag som vill ha genomstekt kött kunde skära av bitar och steka under tiden jag åt. Det fanns två olika storlekar på oxfilén och jag tog den minsta (180 g).

Det kommer jag aldrig att orka äta upp, tänkte jag, men det gjorde jag! Det fanns ett buffébord med potatis och sås och sallad bredvid också. Jag åt nog mest kött och det var nog det som gjorde att jag orkade hela biten. Och jag var verkligen hungrig...under dagen hade det inte blivit mycket mat...
Originalvian! I Rom.
Det skulle inte vara dumt att gå där igen...

Nu är det -14 grader ute, huuuuttter. Inte blir det någon cykeltur idag heller. Möjligen en busstur...

Dagens ordspråk:
Större delen av livet går åt till att säga först "Det är för tidigt" och sen: "Det är för sent"
(Gustave Flaubert)

10 kommentarer:

mimmi sa...

Men ett STORT grattis till dig :)
Hoppas du hade det jätte trevligt .. du fick i alla fall kärt besök och en väldig god middag ser jag :)
Ja fy tusan .. det är KALLT.. jag får se om jag tar med mig min STACKARS kamera ut i kylan .. får se hur mycket den protesterar först ;)

Susanne sa...

Grattis i efterskott! Här är det 8 grader kallt just nu och dimma...alldeles vitt på både marken och i luften...

Susanne (i kylans och magsjukans land)

Fröken M sa...

Men ett JÄTTE grattis i efterskott !! Härligt med en middag på stan. Via appia har ljuvlig mat, jag har dock aldrig testat att laga den på de där stenarna...
Nästa gång jag vill prova en macaron blir det en köpt variant. Den får kosta vad den kosta vill, och den är säkert vär sitt pris :)
Ha en toppen dag ! kram

AnnaKK sa...

Hej!

Grattis i efterskott, den här gången då - jag var ju (lite halvt om halvt iallafall) ute i förskott häromdagen. :-D

Spelar väl ingen större roll hur gammal man är, bara man inte känner sej gammal!? :-) Fast ordspråket du har valt för dagen, kan man ju faktiskt instämma en del i ändå... <:-)

Vilken mysig restaurang - och mysigt sätt att få maten serverad på!!! MUMS!!! :-)~

Jag var ute en stund med kameran innan, och försökte fånga den vackra vinterdagen på bild. Kom inte långt förrän fingrarna hade domnat bort... Det går INTE att fota utan att åtminstone ha vantar med sej, när det är så här kallt! <:-)

Anonym sa...

Mysigt att bli firad=) Fortfarande fascinerad av att du orkade äta såå mycket.

Ha en sköön kväll, kramen Ninni

soffie sa...

GRATTIS i efterskott å vilken vacker julros du fick,
Å va gott det såg ut som du åt.
må gott

mammakero sa...

Grattis i efterskott!! Det lät så gott och jag ska önska mej en middag av maken på ett ställe som heter Mangos, när jag fyller år! De har en vitlökspotatis som är så otroligt god!!
Om 20 år fyller jag 10 år yngre än du gör... HAHA!!

jennifer sa...

GRATTIS!!!!!! det låter som du fick en underbar dag :)

Amanda sa...

Grattis i efterskott!
ÅÅÅ va gött.

Lambergsfrua sa...

Stort försenat födelsedagsgrattis! SEr att du blev fint firad - Via Appia är både trevligt och har god mat.
Trevlig helg!
Kram,