05 december 2010

Dagens pausfågel är...

KRÅKA (Corvus corone)
Mitt på dagen vilar den sig, står det på en sida om kråkor. Ja, det kan man ju säga stämmer här. De kommer fram så snart det blir ljust och sätter sig i björken och filosoferar och tänker på hur de ska dela upp dagen. Äta, vila, flyga...osv... ;)
 Det är ganska många kråkor runt om husen här, de är ju lite skyggare än skatorna. Natten tillbringar den inne i skogen och den finns ju nära tillhands här.
Kuriosa:
Den svenska barnvisan "Prästens lilla kråka" handlar inte om fågeln kråka. Kråka i detta sammanhang är ett gammalt smeknamn för flicka.
(Lånat från Wikipedia)

8 kommentarer:

Idagläskunnig Tegner sa...

Va, kråka=flicka, då har jag lärt mig något nytt.

Kolla vad jag skrivit om din bruksanvisning för analfabeter!

Anonym sa...

Hade jag ingen aning om!!

Hoppas du får en riktigt skööön söndag, kramen

Anonym sa...

Joo då man kan visst svälta ihjäl på den sträckan iallafall jag som inte fått nån lunch innan=)

Missade mitt namn här ovanför ser jag oops!

Kram Ninni

Maria Thorbjörnsson sa...

Och min lilla kråka heter Lillemor och e katt..hon har nämligen samma färg som en kråka..så jag tycker om kråkor..precis som på dina bilder..ha det..Maria

Margaretha sa...

Kra kra på dig... ;o)
På landet har vi haft äran av att få besök av en större släkting till kråkan... Korpen... Jisses Amalia så stor den är... Titta mamma en ÖRN sa dottern...hehe..
Kram på dig
Margaretha

soffie sa...

fin kråka men ack så elaka de är mot småfåglarna.men de måste ju överleva de med.
hoppas du piggnat till nu,
kram

mimmi sa...

Vi har en massa av dom här .. du kan komma och hämta några om du vill :)
Det var en väldig fin bild du hade på bilden i inlägget under här såg jag också :)

Susanne sa...

Svar: Haha, det broderiet var ju klockrent! Ska försöka hålla ut :-)