06 december 2010

Dagens pausfågel är...

Duva (Columbidae)
Väldans bredaxlad duva!

Här sitter två exemplar av arten tamduva, fast så värst tama eller ens sällskapliga verkade de inte vara, inte ens mot varandra ;) Men det var ett ruggigt väder igår och jag tror nog de föredrar att spatsera omkring på torget en solig dag och leta brödsmulor.

I Sverige häckar fyra arter: Tamduva, Ringduva, Turkduva och Skogsduva. (Skogsduva tror jag inte jag sett nån gång, men de andra finns här omkring)

Duvor varierar mycket i storlek. De största arterna är kronduvorna i släktet Goura, vilka förekommer på Nya Guinea och som nästan är stora som kalkoner, med en vikt på 2-4 kilogram. De minsta är de amerikanska markduvorna i släktet Columbina, som inte är större än gråsparven, och väger så lite som 22 gram.
(Lånat från Wikipedia)

Dagens citat:
Den lättaste dagen under en bantningskur är den tredje, för då har man i alla fall slutat
(Kurt Grosskurth)

2 kommentarer:

Duva a la Knallea sa...

Morning!

På tal om duvor, är Turkduvan invandrad?
Jomenvisst har du säkert sett en skogsduva när vi varit i skogen eller badat vid en sjö fast att du inte tänkt på det. Den brukar sitta i en gran och flaxar vilt upp och flyger iväg med spretiga vingslag när vi människor går förbi om den blir överraskad.
Den låter på ett speciellt sett. Härma den med bokstäver kan jag inte!

Ha det gott i vinterkylan och se upp för lårbensbrott

soffie sa...

Duvor sägs överleva allt även atomkrig de är ganska lustiga fåglar tycker jag med sitt kuttrande.