04 oktober 2011

En runda till i Blanes...

Visst orkar ni? ;) Jag tycker själv jag har rätt intressanta bilder med, inte bara "nu sitter vi och äter mat", och inte heller placerar jag sambon framför allting (han vill inte). Däremot tvingar jag honom ibland att ta en bild på mig :D men det får ni stå ut med!
(Alla bilder är klickbara, så ni vet) 

Nåja, nu börjar vi: 
 Här är några KÄRLEKSLÅS uppe på klippan Sa Palomera! Man låser fast ett lås och slänger nyckeln i havet! Och så varar kärleken för evigt. Eller nåt sånt...
Jag har ju varit i Blanes förut...dock inte på den nedersta bilden här. Det stod inget årtal på den, men det fanns inga hotell då. Det gjorde det 1974, fast inte lika många som idag. Men Blanes är för spanjorerna ungefär som Lysekil är för oss, många inhemska turister där alltså.
 Hm..Kodak Instamatic var det som gällde på den gamla (goda?) tiden. 
 Torget där vi drack kaffe varje dag! Jag hittade ett gammalt foto på torget på hotellet, och försökte fota i samma vinkel ungefär. Träden är utbytta, och portalen med jungfru Marian har fått en annan inramning, men vissa hus är kvar.
 Katalanska dansare står staty vid havet! 
 En kväll i veckan samlas ortsbefolkningen för att dansa. Musiken var lite...entonig...en massa blåsinstrument, men det var kul att kolla på dansen! 
 Fodrade foppatofflor kunde man köpa. De skyltade rätt mycket med vinterkläder, det blir nog lite kallt där nere också. Fast inte som här...
 Den där laxrosa saken i mitten är en...rumputfyllare! Eller nåt sånt. Jag gick inte in och frågade...
 Och ni som bor i Karlstad känner säkert igen de här små tågen från Mariebergsskogen. De här åkte från hotellen in till city. Men vi gick vi...motion är nyttigt! 
 Uuu...flashback från 1974 ;) Backpackers! Fast jag drack inte rödvin då :P
 Lustiga solur på husen! De började på fyra (IV) och gick till fem(V) men jag fattade inte hur man såg vad tiden var. När jag fotade detta var klockan ungefär tolv...
 Såna här skyltar satt på många hus, med lite olika motiv. Jag TROR att det menades vilka som var med och byggde huset...det är från 1900 i alla fall. Tror jag ;)
 Tjusigt burspråk på ett gammalt hus. Trädet i förgrunden är en platan, ett träd som är vanligt söderöver i alléer och parker. De har en karikaristisk stam som är fläckig. 
 De flesta elledningar går utanpå husen! Här har det blivit nån fnurra på tråden, dock...
 Hm...dramatisk skylt om vad som händer om man pillar på ledningarna ovan...fast denna skylt fanns på ett annat ställe!
 Lite antika byggnader finns i Blanes också. Denna gotiska brunn är från c:a 1438! Nu spruttar det inget vatten från den längre...
Det är praktiskt att fota såna här informationsskyltar, då kan man läsa lite mer om det senare! Och lära sig lite spanska/katalanska...

Ja, det var det... så länge, hahaha! 

10 kommentarer:

i stora drag sa...

Det är kul att se dina bilder från "främmande" land!
Rumputfyllare?? *ha ha* För bättre och fastare "profil"? Ja, jisses!
Fodrade foppa? Nej, tror inte det! Och sladdhärvan var ju inte att leka med!
/Pia

Lambergsfrua sa...

Ännu fler trevliga resefoton. Kul att se "förr och nu"-bilderna.
Vem katten vill ha rumpförstorare???
Skulle tro att rumpförminskare/klämma-ihopare har en större kundkrets =D
Kramar!

♥ Carina ♥ sa...

Klart vi orkar! Jag tycker det är jätteintressant att följa din resa :)
Jag ska komma ihåg att ta med ett hänglås om vi åker dit någon gång ;)
Kram

Söderfjäder sa...

Kul med gamla och nya kort ihop!
Ja de va tider de med ryggsäck och framtidsplaner! Leif och Rune hette guttarna ifra Norge...
säkert släkt med Carolas Runar...

Jag tackar det hjärtligaste för min
urtjusiga SOLFJÄDER som kom med posten idag. Den ska få följa med
och svalka mig vid olidlig hetta!

Mimmi sa...

Så kul att få se bilder från förr och nu :)
och jag blir mer och mer imponerat av din lilla blå får jag säga.
vilka otroliga fina bilder du har fått ..det är bara att njuta och kolla här.
Rödvin..12 på dagen ... ja ja .. kanske det var vatten i ;)
Det var härliga bilder som du och lilla blå har tagit :)
kramizz :)

soffie sa...

roliga och fina bilder du visar, jag fick jobb till kl.13 på torsdag men är det vackert väder kan vi ju ge oss ut i skogen då, kramen

Ann Catrine sa...

Roligt att se resefoton som inte
är helt tradionella...
Lite annan tvist på det hela
så att säga ;-)

Svar;
Jag är trots allt tacksam att jag
fick sjukersättning,
och jag fick den efter de nya
bestämmelserna.
Var en vecka i Nynäshamn på en
total utredning och efter den
var det inget snack om saken.
Men, ibland...
Då inbillar jag mig att kanske
kanske kanske...
Men jag vet,
det skulle inte funka!
Tyvärr, för jag hade världens
bästa jobb ;-)

Önskar dig en ,ysig kväll!
Kram

AnnaKK sa...

Åh, du får jättegärna göra ännu fler reseinlägg - för de är verkligen jättebra, och intressanta att läsa även för den som inte var med på resan! :-)

Helene sa...

Jätte-fina och spännande bilder du visar !!
Ha en bra dag.
Kram Helene.

Maria Thorbjörnsson sa...

Fodrade foppatofflor..får väl googla på det..ha det..Maria