03 oktober 2011

Resan del III Botanisk trädgård!

 Det slutade ju regna (och åska) på söndagen, så på måndagen gick vi upp (ja, det var rätt brant) till den botaniska trädgården i Blanes. Det var inte överdrivet varmt, runt 26 grader, så det var behagligt där! Denna trädgård grundades av tysken Carl Faust, som var en entusiastisk amatörbiolog. Där finns tre olika klimatzoner, tempererad, mediterrian och subtropisk. Den är vackert belägen högt uppe på en klippa och man ser långt ut över havet och en massa havsvikar.
 Ovan är ett collage, där jag står i Linnés tempel i mitten!
 Svarta rymdblommor? 
 Bambu växer fort och kan bli väldigt höga! 
 Man fick inte röra blommorna (så, nej, AnnaKK, inga skott eller frön med hem). De här blommorna ovan vet jag inte om jag skulle VÅGA röra med risk för att bli uppäten. De ser ut som tagna ur "Little shop of Horror". De är alltså köttätande...
 Detta trädet växte in i muren. Eller de har nog gjort muren runt trädet en gång i tiden.
 Några strofer på tyska, katalanska (?) och spanska om hur härligt det är i ett land där citronerna blommar...

Djur då? Fanns det några djur där? Jo...några: 
 Man kunde bli fotograferad med två papegojor om man ville. Det ville jag inte...
 Små blyga katter bodde i djungeln!
 Dom trivdes tydligen och förökade sig glatt!
 Sköldpaddor simmade omkring och såg sådär sura ut som sköldpaddor gör. Annars såg jag inte till många djur, varken insekter eller annat. Det kanske inte riktigt är fjärilssäsong nu...det är nog mer på våren när det blommar mer här.
Lite varmt var det i alla fall. Detta är F.S (före solfjädern). Det går att fläkta sig med en karta också, men solfjädrar är bättre! 
Denna ursnygga solfjäder köpte jag i Barcelona hos en liten spansk dam i en gammal tyg-och spetsbutik bredvid Ramblan. Hon visade också hur man lätt knycker till med handleden för att öppna och fälla ihop den. Det får jag nog träna på ett tag...

Jag undrade om det inte fanns solfjädrar för karlar, och hon svarade (på stapplig engelska) att jodå, det gjorde det. Rätt små svarta diskreta ting, som man lätt får ner i bröstfickan! Även män kan behöva fläkta sig varma sommardagar runt Medelhavet. Men sambon ville inte ha någon ;)

Det var det...Lite fler bilder har jag om ni inte tröttnat :D 

6 kommentarer:

AnnaKK sa...

Nähä... Inga frön med hem då alltså - men en kattunge då!? ;-D

Svar: Tror alla tre fotona var tagna med kompakten, och den har ju ingen sökare! Så mer eller mindre höftskott, ja. Eller bukskott och knäskott, snarare förresten! :-)

Mimmi sa...

Den första bilden hade du gjort jätte bra ..det var perfekt med dig i mitten där :)
Tur att du fick se några djur i alla fall :)
en sån solfjäder ..vill jag ha ..men det blir lite dyrt att åka dit och köpa en ..men jag tror att jag kanske kan hitta dom här i Sverige också :)
Nej .. jag har i alla fall inte tröttnat på dina bilder från resan :) jag tycker det är jätte kul att få se dom :)
kramizz

Tristan sa...

Det var noen flotte og veldig rare blomster.

i stora drag sa...

Kul att få se lite ovanliga växter! Förstår att du njöt av din resa och alla fotomotiv!

Katten såg ju för rolig ut, strykrädd stackaren?

Kikade nedåt på dina resebilder också, det var ju en massa, men skönt att få se riktiga sommarbilder!

Jaså, du såg mina "störtade" fåglar! :)
/Pia

soffie sa...

å va vackra bilder och så härligt att gå runt där bland alla blommor och djur, fin solfjäder!

AnnaKK sa...

Svar: Japp, den som var vit innan den vissnade var en av "dom där". :-) Den rosa är den sista jag har kvar av dem jag hade från början. Hoppas nu innerligt att de vita återkommer nästa år också - nu när det tydligen inte blev några spännande spanska fröer att testodla istället! ;-) Fniss!!